Reading difficulties can impact decoding or on comprehension. The two processes are dissociable but related. The present study aims to analyze the cognitive, linguistic and mnestic profiles of subjects with decoding and/or comprehension difficulties in order to understand what factors underlie these problems. From a sample of 783 subjects, 144 students from second primary to third secondary were selected, divided as follows: 71 with typical development, 15 with reading comprehension difficulties, 16 with decoding difficulties, and 42 with mixed difficulties. All groups were tested on language, phonological awareness, working memory, executive functions and a questionnaire on metacognition. The analyses show that the single-deficit groups have distinct and specific profiles. The mixed-deficit group shows additive effects. In line with what was expected, there is a strong implication of working memory in text comprehension.

Le difficoltà di lettura possono impattare sulla decodifica o sulla comprensione. I due processi sono dissociabili ma correlati. Il presente studio ha l’obiettivo di analizzare i profili cognitivi, linguistici e mnestici dei soggetti che presentano difficoltà di decodifica e/o di comprensione al fine di comprendere quali siano i fattori alla base di tali problematiche. Da un campione di 783 soggetti sono stati selezionati 144 studenti dalla seconda primaria alla terza secondaria di primo grado, così suddivisi: 71 a sviluppo tipico, 15 con difficoltà di comprensione del testo scritto, 16 con difficoltà di decodifica e 42 con difficoltà mista. Tutti i gruppi sono stati sottoposti a prove sul linguaggio, metafonologia, memoria di lavoro, funzioni esecutive e ad un questionario sulla metacognizione. Dalle analisi emerge che i gruppi con singolo deficit hanno profili distinti e specifici. Il gruppo con deficit misto mostra effetti additivi. In linea con quanto atteso, si riscontra una forte implicazione della memoria di lavoro nella comprensione del testo.

Marturano, N., Pivatello, F., Marzocchi, G. (2025). Profili neuropsicologici nei disturbi evolutivi della lettura. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 29(2), 223-247 [10.1449/116040].

Profili neuropsicologici nei disturbi evolutivi della lettura

Marzocchi, GM
Ultimo
2025

Abstract

Reading difficulties can impact decoding or on comprehension. The two processes are dissociable but related. The present study aims to analyze the cognitive, linguistic and mnestic profiles of subjects with decoding and/or comprehension difficulties in order to understand what factors underlie these problems. From a sample of 783 subjects, 144 students from second primary to third secondary were selected, divided as follows: 71 with typical development, 15 with reading comprehension difficulties, 16 with decoding difficulties, and 42 with mixed difficulties. All groups were tested on language, phonological awareness, working memory, executive functions and a questionnaire on metacognition. The analyses show that the single-deficit groups have distinct and specific profiles. The mixed-deficit group shows additive effects. In line with what was expected, there is a strong implication of working memory in text comprehension.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
comprehension; decoding; language; Reading; working memory;
Italian
17-feb-2025
2025
29
2
223
247
none
Marturano, N., Pivatello, F., Marzocchi, G. (2025). Profili neuropsicologici nei disturbi evolutivi della lettura. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 29(2), 223-247 [10.1449/116040].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/550221
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
Social impact