This article details the findings of an evaluative research endeavor undertaken within the Master’s Degree Program in Teacher Education at the University of Milano-Bicocca. The study utilized a mixed-method sequential explanatory strategy to both map out the changing socio-demographic and occupational profiles of students and to delve into the factors that shape their educational journeys. Logistic regression analyses of the questionnaire responses (N=1141) indicated that consistent attendance at classes, both virtual and physical, contributed to minimizing academic delays, regardless of the students’ employment status and previous academic achievements. Thematic analysis of data collected from 7 focus groups (N=60) highlights a demand for greater integration between theoretical teachings and their practical application during internships, as well as an appreciation for educational technologies. These findings prompt a reflection on the need to more accurately investigate the professionalization process of working students, who are characterized by a different way of conceptualizing teaching and disciplinary knowledge, closer to that of in-service teachers, and therefore take on the characteristics of a sort of “early induction”.

Il contributo illustra i risultati di un disegno di ricerca valutativo nell’ambito del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Milano-Bicocca. Lo studio ha adottato un disegno sequenziale esplicativo (mixed-methods sequential explanatory design) con il proposito di mappare i profili socio-demografici e occupazionali in evoluzione degli studenti e per indagare i fattori che influenzano i loro percorsi educativi. Le analisi di regressione logistica sulle risposte al questionario (N=1141) indicano che, a prescindere dalla situazione lavorativa, il possesso di una laurea precedente e la frequenza delle lezioni (sia in presenza che in modalità streaming) sono fattori associati a una minore probabilità di non conseguire gli esami nel tempo previsto. L’analisi tematica dei dati raccolti in 7 focus group (N=60) mette in evidenza la richiesta di una maggiore integrazione tra gli insegnamenti teorici e la loro declinazione pratica durante il tirocinio, oltre all’apprezzamento per le tecnologie didattiche. Tali risultati invitano a riflettere sulla necessità di indagare con maggiore accuratezza il processo di professionalizzazione degli studenti lavoratori e di individuare strategie formative in grado di supportare quella che può essere definita una sorta di “induction anticipata”.

Pagani, V., Passalacqua, F. (2024). Valutare il Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria tra nuovi profili di studenti e rinnovati bisogni di professionalizzazione. Uno studio mixed- methods. In R. Viganò, C. Lisimberti (a cura di), A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale (pp. 877-887). Lecce : Pensa MultiMedia.

Valutare il Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria tra nuovi profili di studenti e rinnovati bisogni di professionalizzazione. Uno studio mixed- methods

Pagani, V
Primo
;
Passalacqua, F
Secondo
2024

Abstract

This article details the findings of an evaluative research endeavor undertaken within the Master’s Degree Program in Teacher Education at the University of Milano-Bicocca. The study utilized a mixed-method sequential explanatory strategy to both map out the changing socio-demographic and occupational profiles of students and to delve into the factors that shape their educational journeys. Logistic regression analyses of the questionnaire responses (N=1141) indicated that consistent attendance at classes, both virtual and physical, contributed to minimizing academic delays, regardless of the students’ employment status and previous academic achievements. Thematic analysis of data collected from 7 focus groups (N=60) highlights a demand for greater integration between theoretical teachings and their practical application during internships, as well as an appreciation for educational technologies. These findings prompt a reflection on the need to more accurately investigate the professionalization process of working students, who are characterized by a different way of conceptualizing teaching and disciplinary knowledge, closer to that of in-service teachers, and therefore take on the characteristics of a sort of “early induction”.
Capitolo o saggio
master’s degree evaluation, primary education sciences, teacher professional development, working students
valutazione corso di laurea, scienze della formazione primaria, studenti lavoratori, sviluppo professionale
Italian
A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale
Viganò, R; Lisimberti, C
2024
9791255681465
Pensa MultiMedia
877
887
Pagani, V., Passalacqua, F. (2024). Valutare il Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria tra nuovi profili di studenti e rinnovati bisogni di professionalizzazione. Uno studio mixed- methods. In R. Viganò, C. Lisimberti (a cura di), A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale (pp. 877-887). Lecce : Pensa MultiMedia.
open
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pagani-2024-A cosa serve la ricerca educativa?-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Capitolo PDF Pagani Passalacqua - https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255681465
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Altro
Dimensione 260.49 kB
Formato Adobe PDF
260.49 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/502979
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact