This paper presents the results of an evaluation research project conducted at the University of Milano-Bicocca's Master's Degree Program in Teacher Education. The research used a mixed-methods sequential explanatory design to: a) describe the changing socio-demographic and occupational profiles of students; and b) explore factors that affect their university experience. The logistic regressions performed on the survey (N=1141) data showed that, regardless of employment status and prior degrees, regular class attendance (whether in person or online) helped reduce delays. Qualitative insights were derived from thematic analysis of data from seven focus groups (N=60) and revealed that students desire a deeper theory-practice integration and appreciate educational technologies, specially for remote learners. The paper will discuss how these insights can be used to initiate the redesign of the different areas of the degree program.

Il contributo presenta i risultati di una ricerca valutativa mixed-methods (sequential explanatory design) condotta sul Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria presso l’Università degli Studi di Milano-Bicocca e volta a: a) descrivere il profilo socio-demografico in evoluzione degli studenti; b) indagare i fattori che influenzano la qualità dell’esperienza universitaria. L’analisi di diversi modelli di regressione logistica multipla a partire dai dati della survey (N=1141) mostra che il possesso di una laurea precedente e la frequenza delle lezioni (in presenza o da remoto) sono associati a un minor ritardo negli esami. I dati raccolti medianti 7 focus group (N=56) rivelano la richiesta di maggiore integrazione tra teoria e pratica e l’apprezzamento per le tecnologie didattiche, soprattutto da parte degli studenti lavoratori. I numerosi spunti per avviare la riprogettazione delle diverse aree del CdL (corsi, laboratori, tirocinio) saranno oggetto di discussione nell’articolo.

Pagani, V., Passalacqua, F., Maiorano, A. (In corso di stampa). Valutare per riprogettare. Uno studio mixed-methods sul cambiamento demografico degli studenti del corso laurea in Scienze della Formazione Primaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE.

Valutare per riprogettare. Uno studio mixed-methods sul cambiamento demografico degli studenti del corso laurea in Scienze della Formazione Primaria

Pagani, V.
Primo
;
Passalacqua, F.
Secondo
;
Maiorano, A.
Ultimo
In corso di stampa

Abstract

This paper presents the results of an evaluation research project conducted at the University of Milano-Bicocca's Master's Degree Program in Teacher Education. The research used a mixed-methods sequential explanatory design to: a) describe the changing socio-demographic and occupational profiles of students; and b) explore factors that affect their university experience. The logistic regressions performed on the survey (N=1141) data showed that, regardless of employment status and prior degrees, regular class attendance (whether in person or online) helped reduce delays. Qualitative insights were derived from thematic analysis of data from seven focus groups (N=60) and revealed that students desire a deeper theory-practice integration and appreciate educational technologies, specially for remote learners. The paper will discuss how these insights can be used to initiate the redesign of the different areas of the degree program.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Master’s Degree evaluation; mixed-methods; Primary Education Sciences; teacher professional development; working students
valutazione corso di laurea; mixed-methods; Scienze della Formazione Primaria; studenti lavoratori; sviluppo professionale
Italian
In corso di stampa
none
Pagani, V., Passalacqua, F., Maiorano, A. (In corso di stampa). Valutare per riprogettare. Uno studio mixed-methods sul cambiamento demografico degli studenti del corso laurea in Scienze della Formazione Primaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/452123
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact