This paper aims to investigate the role of soft skills within the PCTO's training design through the analysis of a tutoring intervention carried out in a secondary educational school between January and May 2022. The question that the present research aims to answer concerns the characterization of the training conditions that enable the PCTO to facilitate the development of soft skills and orientation skills. More specifically, in the present research we wish to understand what meanings teachers and students attribute to the PCTO experience in terms of expectations and goals achieved and, in parallel, what conception of PCTO emerges in the course of the training intervention. The macro-issue that serves as a background to these questions concerns the ability of the school system to reconcile, limited to the PCTO training intervention device, its educational goals with the needs of the labor market without becoming completely subordinate to the latter. Data collection, embedded within a participatory evaluation process of the tutoring intervention, was conducted through self-report instruments (questionnaires to students) and focus groups (to teachers). The textual data were analyzed by using a reflexive thematic analysis procedure. The results show an initial student restructuring of the concept of soft skills and the initiation of a gradual reflective process regarding the role of these skills in the construction of their educational and orientation path. Finally, the results of focus groups with teachers show the difficulties of integrating the PCTO experience within the curricular teaching framework and making its orientation function effective.
Il presente contributo si propone di indagare il ruolo delle soft skills all’interno del progetto formativo del PCTO mediante l’analisi di un’azione di tutoraggio realizzata in un istituto d’istruzione secondario tra Gennaio e Maggio 2022. L’interrogativo a cui la presente ricerca intende rispondere riguarda la caratterizzazione delle condizioni formative che consentono al PCTO di facilitare lo sviluppo delle soft skills e di capacità orientative. Più nello specifico, nella presente ricerca si desidera comprendere quali siano i significati attribuiti da insegnanti e studenti all’esperienza del PCTO in termini di aspettative e di obiettivi raggiunti e, parallelamente, quale sia la concezione di PCTO che emerge nel corso dell’intervento formativo. La macro-questione che fa da sfondo a questi interrogativi riguarda la capacità del sistema scolastico di conciliare, limitatamente al dispositivo formativo del PCTO, i propri obiettivi educativi con le esigenze del mercato del lavoro senza diventare completamente subordinato a quest’ultimo. La raccolta dati, inserita all’interno di un processo di valutazione partecipata dell’azione di tutoraggio, è stata condotta mediante strumenti self-report (questionari agli studenti) e focus group (agli insegnanti). I dati testuali sono stati analizzati mediante un procedimento di analisi tematica riflessiva. I risultati evidenziano un’iniziale ristrutturazione da parte degli studenti del concetto di soft skills e l’avvio di un graduale processo riflessivo intorno al ruolo di tali competenze nella costruzione del proprio percorso formativo e orientativo. I risultati dei focus group con i docenti, infine, mostrano le difficoltà di integrare l’esperienza di PCTO all’interno dell’impianto didattico curricolare e di renderne effettiva la funzione orientativa.
Passalacqua, F., Flammia, M., Paciletti, P. (2022). Il PCTO come esperienza di promozione delle soft skills: il punto di vista di studenti e docenti. Intervento presentato a: Convegno nazionale SIRD 2022 “Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills” - 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022, Palermo, Italia.
Il PCTO come esperienza di promozione delle soft skills: il punto di vista di studenti e docenti
Franco Passalacqua;Michele Flammia;
2022
Abstract
This paper aims to investigate the role of soft skills within the PCTO's training design through the analysis of a tutoring intervention carried out in a secondary educational school between January and May 2022. The question that the present research aims to answer concerns the characterization of the training conditions that enable the PCTO to facilitate the development of soft skills and orientation skills. More specifically, in the present research we wish to understand what meanings teachers and students attribute to the PCTO experience in terms of expectations and goals achieved and, in parallel, what conception of PCTO emerges in the course of the training intervention. The macro-issue that serves as a background to these questions concerns the ability of the school system to reconcile, limited to the PCTO training intervention device, its educational goals with the needs of the labor market without becoming completely subordinate to the latter. Data collection, embedded within a participatory evaluation process of the tutoring intervention, was conducted through self-report instruments (questionnaires to students) and focus groups (to teachers). The textual data were analyzed by using a reflexive thematic analysis procedure. The results show an initial student restructuring of the concept of soft skills and the initiation of a gradual reflective process regarding the role of these skills in the construction of their educational and orientation path. Finally, the results of focus groups with teachers show the difficulties of integrating the PCTO experience within the curricular teaching framework and making its orientation function effective.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Il PCTO come esperienza di promozione delle soft skills_Il punto di vista di studenti e docenti.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: Intervento a convegno
Tipologia di allegato:
Author’s Accepted Manuscript, AAM (Post-print)
Dimensione
670.36 kB
Formato
Adobe PDF
|
670.36 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.