This paper offers an in-depth examination of the experience of remote education as it was described by 12 Italian teachers of kindergartens and primary and lower secondary schools. The qualitative study aims at exploring the teachers’ point of view about the impact of remote schooling, with a specific focus on professional learning and development. The results give a snapshot of the choices made by teachers during the months of remote teaching. Moreover, they lead to a broader reflection on the transformative meaning of this experience and on the value of expert teachers’ competence.
Il presente contributo offre un approfondimento dell’esperienza della “scuola a distanza” così come è stata vissuta da 12 insegnanti della scuola dell’infanzia, primaria e secondaria di primo grado. Lo studio qualitativo esplora il punto di vista degli insegnanti rispetto all’impatto della DaD, con particolare attenzione alle ricadute sugli apprendimenti professionali. I risultati restituiscono una fotografia delle scelte compiute dagli insegnanti nei mesi di DaD e aprono a una più ampia riflessione sul senso dell’esperienza trasformativa vissuta dalla scuola e sul valore rappresentato dalla professionalità dei docenti esperti.
Pagani, V., Passalacqua, F. (2020). “Da un giorno all’altro abbiamo dovuto cambiare lavoro”. L’esperienza della scuola a distanza dalla voce degli insegnanti. RICERCAZIONE, 12(2), 101-116 [10.32076/RA12206].
“Da un giorno all’altro abbiamo dovuto cambiare lavoro”. L’esperienza della scuola a distanza dalla voce degli insegnanti
Pagani, V;Passalacqua, F
2020
Abstract
This paper offers an in-depth examination of the experience of remote education as it was described by 12 Italian teachers of kindergartens and primary and lower secondary schools. The qualitative study aims at exploring the teachers’ point of view about the impact of remote schooling, with a specific focus on professional learning and development. The results give a snapshot of the choices made by teachers during the months of remote teaching. Moreover, they lead to a broader reflection on the transformative meaning of this experience and on the value of expert teachers’ competence.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ART_2020 Pagani & Passalacqua.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
186.85 kB
Formato
Adobe PDF
|
186.85 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.