This paper outlines the debate concerning the ongoing fragmentation of the school experience for 3- to 14-year-old students in Italy, despite the setting up of Istituti Comprensivi that bring groups of nursery, primary, and lower secondary schools together under a single management structure. When the discontinuity is intentionally planned, it helps teachers to stimulate growth and development in children. At the same time, building relationships between people and schools in such a way as to facilitate continuity can also be a deliberate strategy for fostering learning and growth. We focus here on the causes of continuity and discontinuity in students’ learning paths and in the present curriculum (based on the 2012 National Curricular Guidelines), approaching the topic from an institutional perspective and drawing on the results of a qualitative study of teachers’ practices and perceptions to point out both the tensions and the trajectories inherent in the current model.

Il contributo presenta il dibattito sulla frammentazione dell’esperienza scolastica di studenti tra i 3 ai 14 anni nella scuola italiana (scuola dell’infanzia, scuola primaria e scuola secondaria di primo grado) nonostante siano stati istituiti gli Istituti Comprensivi. Le discontinuità, se pianificate e agi- te intenzionalmente dagli insegnanti, sono scelte con lo scopo di supportare e facilitare la crescita e lo sviluppo dei bambini. Allo stesso tempo anche la costruzione di legami che consentano conti- nuità, tra le persone e le organizzazioni scolastiche, è progettata con gli stessi scopi. Il nostro focus è sulle cause delle continuità e delle discontinuità nell’apprendimento degli studenti e nel curricolo (Indicazioni Nazionali 2012) attuale da una prospettiva istituzionale e tramite risultati di uno stu- dio qualitativo sulle percezioni e sulle pratiche degli insegnanti. Lo scopo è mettere in evidenza sia le tensioni che le traiettorie attuali.

Nigris, E., Zecca, L. (2018). Continuity and discontinuity at school: institutional tensions and pedagogical trajectories in the Italian education system. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 291-302 [10.7346/PO-022018-18].

Continuity and discontinuity at school: institutional tensions and pedagogical trajectories in the Italian education system

Nigris, E;Zecca, L
2018

Abstract

This paper outlines the debate concerning the ongoing fragmentation of the school experience for 3- to 14-year-old students in Italy, despite the setting up of Istituti Comprensivi that bring groups of nursery, primary, and lower secondary schools together under a single management structure. When the discontinuity is intentionally planned, it helps teachers to stimulate growth and development in children. At the same time, building relationships between people and schools in such a way as to facilitate continuity can also be a deliberate strategy for fostering learning and growth. We focus here on the causes of continuity and discontinuity in students’ learning paths and in the present curriculum (based on the 2012 National Curricular Guidelines), approaching the topic from an institutional perspective and drawing on the results of a qualitative study of teachers’ practices and perceptions to point out both the tensions and the trajectories inherent in the current model.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Educational (dis)continuity, Primary school, Lower secondary school, Trajectories
Continuità/discontinuità educativa, Scuola Primaria, Scuola Secondaria di primo grado, Traiettorie
English
31-dic-2018
2018
16
2
291
302
3013-11187-1-PB
reserved
Nigris, E., Zecca, L. (2018). Continuity and discontinuity at school: institutional tensions and pedagogical trajectories in the Italian education system. PEDAGOGIA OGGI, 16(2), 291-302 [10.7346/PO-022018-18].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
3013-11187-1-PB.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 645.8 kB
Formato Adobe PDF
645.8 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/214348
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact