The paper offers an epistemological and pedagogical basis for using objects in teaching at university, inspired by the experience-based research and practice of object-based learning, here reframed by complexity theory and enactive, symbolic, and reflexive pedagogy. The paper proposes a teaching method where different languages and forms of knowledge are composed in order to favor the transformation of the students' perspectives of meaning. The paper itself is written in such a way to connect different forms of knowledge: narration of experience sustains theorization, looking for embodied and subjectivated thinking. Theoretical concepts are developed through the analysis of an object-based didactic experience and the students' reflexive reinterpretation of their own learning. The outcome of this study is the articulation of a practical theory of transformation, as an antidote to the dominant reductionist and functionalist understanding of innovation in HE didactics.

L’articolo offre una base epistemologica e pedagogica per l’uso di oggetti nella formazione universitaria, ispirandosi alla tradizione di ricerche e pratiche di apprendimento esperienziale dell’object-based learning, re-interpretata alla luce della teoria della complessità e di una pedagogia enattiva, simbolica e riflessiva. L’articolo propone un metodo di insegnamento nel quale diversi linguaggi e forme del sapere sono composti per favorire la trasformazione delle prospettive di significato degli studenti. La stessa scrittura dell’articolo ricerca la connessione tra diverse forme del sapere: la narrazione dell’esperienza accompagna e sostiene la teorizzazione, alla ricerca di un pensiero incorporato e soggettivato. I concetti teorici sono sviluppati attraverso l’analisi di un’esperienza didattica basata sull’oggetto e della rilettura riflessiva elaborata dagli studenti sui propri apprendimenti. L’esito di questo studio è l’articolazione di una teoria pratica della trasformazione, come antidoto alla concezione dominante, riduzionista e funzionalista, dell’innovazione didattica nell’alta formazione

Formenti, L., Luraschi, S., Rigamonti, A. (2017). L’oggetto evocativo. Innovazione, riflessività e trasformazione nella didattica universitaria. ENCYCLOPAIDEIA, 21(48), 5-27 [10.6092/issn.1825-8670/7415].

L’oggetto evocativo. Innovazione, riflessività e trasformazione nella didattica universitaria

Formenti, L
;
Luraschi, S
;
Rigamonti, A.
2017

Abstract

The paper offers an epistemological and pedagogical basis for using objects in teaching at university, inspired by the experience-based research and practice of object-based learning, here reframed by complexity theory and enactive, symbolic, and reflexive pedagogy. The paper proposes a teaching method where different languages and forms of knowledge are composed in order to favor the transformation of the students' perspectives of meaning. The paper itself is written in such a way to connect different forms of knowledge: narration of experience sustains theorization, looking for embodied and subjectivated thinking. Theoretical concepts are developed through the analysis of an object-based didactic experience and the students' reflexive reinterpretation of their own learning. The outcome of this study is the articulation of a practical theory of transformation, as an antidote to the dominant reductionist and functionalist understanding of innovation in HE didactics.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Complexity; Higher Education; Innovation; Transformative Learning;
Apprendimento trasformativo; Formazione superiore; Complessità; Innovazione
Italian
22-nov-2017
2017
21
48
5
27
none
Formenti, L., Luraschi, S., Rigamonti, A. (2017). L’oggetto evocativo. Innovazione, riflessività e trasformazione nella didattica universitaria. ENCYCLOPAIDEIA, 21(48), 5-27 [10.6092/issn.1825-8670/7415].
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