This paper, based on an on-going educational research project, explores the potential to use collage as a research method in the field of education. In contemporary Italian pedagogy, artistic techniques have been extensively deployed as educational practices, but their use as research methods through which to interrogate education has not yet been fully established. Adopting a hermeneutic perspective (Van Manen, 1990), that recognizes a role for the arts in human science research, the paper will examine draw on the practice of collage (Butler-Kisber, 2010) to explore how the process of exploration of the educational field may itself be considered an artistic process (Cole & Knowles, 2008)
Il presente contributo, basato su di una ricerca empirica ancora in corso, è volto ad interrogare il collage come metodo di ricerca pedagogica. Nel contemporaneo dibattito pedagogico italiano, infatti, le tecniche artistiche in genere vedono ampi margini di utilizzo quali risorse per il lavoro educativo, mentre non del tutto consolidata è la possibilità di pensare alle arti come risorsa per la ricerca pedagogica, vale a dire individuando nel metodo artistico una via per esplorare l’esperienza educativa. All’interno di una prospettiva ermeneutica che riconosce il ricorso a metodologie artistiche per la ricerca nelle scienze umane (Van Manen, 1990), lo studio qui presentato si interroga sulle possibilità di pensare la ricerca pedagogica come artisticamente orientata (Cole & Knowles, 2008) attraverso il ricorso al collage (Butler-Kisber, 2010). Le finalità dello studio sono, pertanto, volte a comprendere il processo del ricercare l’educazione come processo artistico attraverso la tecnica del collage
Biffi, E., Zuccoli, F. (2015). Utilizzare il collage per ricercare l'educazione. In M. Tarozzi, V. Montù, A. Traverso (a cura di), Oltre i confini, lungo i margini (pp. 69-74). Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna [10.6092/unibo/amsacta/4402].
Utilizzare il collage per ricercare l'educazione
BIFFI, ELISABETTA;ZUCCOLI, FRANCA GIULIANA MARIA ANTONIA
2015
Abstract
This paper, based on an on-going educational research project, explores the potential to use collage as a research method in the field of education. In contemporary Italian pedagogy, artistic techniques have been extensively deployed as educational practices, but their use as research methods through which to interrogate education has not yet been fully established. Adopting a hermeneutic perspective (Van Manen, 1990), that recognizes a role for the arts in human science research, the paper will examine draw on the practice of collage (Butler-Kisber, 2010) to explore how the process of exploration of the educational field may itself be considered an artistic process (Cole & Knowles, 2008)I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.