The study introduces a measure for school burnout (School Burnout Inventory - SBI, by Samlela-Aro, Kiuru, Leskinen, Nurmi, 2009) and provides a first contribution to Italian validation of SBI. Aims of the study were: a) to analyze the factorial solution of the SBI on Italian students sample; b) to evaluate the divergent and convergent validity of the SBI by analyzing its correlations with the Engagement scale (Schaufeli, et al., 2002) and CDI scores (Kovacs, 1982); c) to analyze gender differences on SBI scores. Participants were 274 students (male 132; female 142; age M = 14.62; DS =.87) recruited in Italian high schools. Results showed a three-factor solution (cynicism, inadequacy and emotional exhaustion) of SBI. Finally, convergent and divergent validity were found between SBI and depressive symptoms and school engagement. No significant differences were found by considering students gender
Lo studio presenta una misura del burnout scolastico (school burnout inventory di Samlela-Aro et al. (2009) ed è un primo contributo alla validazione italiana dello strumento. Gli obiettivi della ricerca erano: esaminare la struttura fattoriale dello SBI in un campione di studenti italiani; valutare la validità convergente e divergente dello SBI attraverso le relazioni con la scala si Engagement (Schaufueli; Bakker e Salanova, 2006) e il CDI (Kovacs, 1982); analizzare le eventuali differenzxe di genere nei punteggi allo SBI. Hanno partecipato alla ricerca 274 studenti (132 maschi, 142 femmine, età media 14,62, DS 0.87) frequentanti la scuola superiore di primo e secondo grado. I risultati hanno evidenziato la presenza di una soluzione trifattoriale dello SBI (cinismo, inadeguatezza, esaurimento emotivo). Gli esiti delle correlazioni dello SBI con i sintomi depressivi e con l'engagement mostrano una buona validità rispettivamente divergente e convergente. Non sono emerse differenze significative tra maschi e femmine
Fiorilli, C., Galimberti, V., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Albanese, O. (2014). L'utilizzazione dello school burnout inventory (SBI) con studenti italiani di scuola superiore di primo e secondo grado [School Burnout Inventory with Italian students of high school]. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 18(3), 403-424 [10.1449/78365].
L'utilizzazione dello school burnout inventory (SBI) con studenti italiani di scuola superiore di primo e secondo grado [School Burnout Inventory with Italian students of high school]
FIORILLI, CATERINA;ALBANESE, OTTAVIA
2014
Abstract
The study introduces a measure for school burnout (School Burnout Inventory - SBI, by Samlela-Aro, Kiuru, Leskinen, Nurmi, 2009) and provides a first contribution to Italian validation of SBI. Aims of the study were: a) to analyze the factorial solution of the SBI on Italian students sample; b) to evaluate the divergent and convergent validity of the SBI by analyzing its correlations with the Engagement scale (Schaufeli, et al., 2002) and CDI scores (Kovacs, 1982); c) to analyze gender differences on SBI scores. Participants were 274 students (male 132; female 142; age M = 14.62; DS =.87) recruited in Italian high schools. Results showed a three-factor solution (cynicism, inadequacy and emotional exhaustion) of SBI. Finally, convergent and divergent validity were found between SBI and depressive symptoms and school engagement. No significant differences were found by considering students genderI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.