One of the main transformative directions that spans the entire spectrum of higher education concerns the possible roles that can be assumed in the multiple challenges that arise under the heading of sustainability. The shift towards an “ecological university” involves epistemological, ethical and political issues and is intertwined with all three academic missions. The construct of ‘sustainability’, however, is at the centre of a heated debate, due to a semantic breadth that risks turning it into an “empty signifier” vulnerable to instrumentalisation, mystification and reductionism based on the assumptions that govern the knowledge economy. In this sense, in order not to fall back into educational processes that are flattened by instrumentality, it becomes urgent to interrogate and critically examine the way in which the demands connected to sustainability are translated into practices and guidelines for action. This article will address these questions drawing on the existing international debate and proposing reflections emerging from a European project.

Una delle principali direttrici trasformative che oggi attraversa la sfera dell’higher education riguarda i possibili ruoli da assumere nelle molteplici sfide che si presentano sotto il segno della sostenibilità. Il mutamento verso un’“università ecologica” implica questioni epistemologiche, etiche e politiche e si intreccia con tutte e tre le missioni accademiche. Il costrutto di “sostenibilità”, tuttavia, è al centro di un acceso dibattito a causa di una ampiezza semantica che rischia di trasformarlo in un “significante vuoto”, esposto a strumentalizzazioni, a mistificazioni e a riduzionismi. In questo senso, per non ricadere in processi educativi appiattiti sulla strumentalità, diventa imprescindibile interrogare e vagliare criticamente il modo in cui le istanze connesse alla sostenibilità vengono tematizzate e tradotte in pratiche e orientamenti di azione. L’articolo affronterà tali questioni esplicitando il dibattito esistente su questi temi in ambito internazionale e proponendo riflessioni emergenti da un progetto europeo sul tema.

Galimberti, A. (2025). Verso un’università ecologica? Il contributo di una pedagogia critica e immaginativa. PEDAGOGIA OGGI, 23(1), 48-56.

Verso un’università ecologica? Il contributo di una pedagogia critica e immaginativa

Galimberti, A
2025

Abstract

One of the main transformative directions that spans the entire spectrum of higher education concerns the possible roles that can be assumed in the multiple challenges that arise under the heading of sustainability. The shift towards an “ecological university” involves epistemological, ethical and political issues and is intertwined with all three academic missions. The construct of ‘sustainability’, however, is at the centre of a heated debate, due to a semantic breadth that risks turning it into an “empty signifier” vulnerable to instrumentalisation, mystification and reductionism based on the assumptions that govern the knowledge economy. In this sense, in order not to fall back into educational processes that are flattened by instrumentality, it becomes urgent to interrogate and critically examine the way in which the demands connected to sustainability are translated into practices and guidelines for action. This article will address these questions drawing on the existing international debate and proposing reflections emerging from a European project.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
higher education, sustainability, ecologies, critical pedagogy
università, sostenibilità, ecologie, pedagogia critica
Italian
2025
23
1
48
56
open
Galimberti, A. (2025). Verso un’università ecologica? Il contributo di una pedagogia critica e immaginativa. PEDAGOGIA OGGI, 23(1), 48-56.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Galimberti-2025-Pedagogia oggi-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 569.92 kB
Formato Adobe PDF
569.92 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/560361
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact