One of the main transformative directions that spans the entire spectrum of higher education concerns the possible roles that can be assumed in the multiple challenges that arise under the heading of sustainability. The shift towards an “ecological university” involves epistemological, ethical and political issues and is intertwined with all three academic missions. The construct of ‘sustainability’, however, is at the centre of a heated debate, due to a semantic breadth that risks turning it into an “empty signifier” vulnerable to instrumentalisation, mystification and reductionism based on the assumptions that govern the knowledge economy. In this sense, in order not to fall back into educational processes that are flattened by instrumentality, it becomes urgent to interrogate and critically examine the way in which the demands connected to sustainability are translated into practices and guidelines for action. This article will address these questions drawing on the existing international debate and proposing reflections emerging from a European project.
Una delle principali direttrici trasformative che oggi attraversa la sfera dell’higher education riguarda i possibili ruoli da assumere nelle molteplici sfide che si presentano sotto il segno della sostenibilità. Il mutamento verso un’“università ecologica” implica questioni epistemologiche, etiche e politiche e si intreccia con tutte e tre le missioni accademiche. Il costrutto di “sostenibilità”, tuttavia, è al centro di un acceso dibattito a causa di una ampiezza semantica che rischia di trasformarlo in un “significante vuoto”, esposto a strumentalizzazioni, a mistificazioni e a riduzionismi. In questo senso, per non ricadere in processi educativi appiattiti sulla strumentalità, diventa imprescindibile interrogare e vagliare criticamente il modo in cui le istanze connesse alla sostenibilità vengono tematizzate e tradotte in pratiche e orientamenti di azione. L’articolo affronterà tali questioni esplicitando il dibattito esistente su questi temi in ambito internazionale e proponendo riflessioni emergenti da un progetto europeo sul tema.
Galimberti, A. (2025). Verso un’università ecologica? Il contributo di una pedagogia critica e immaginativa. PEDAGOGIA OGGI, 23(1), 48-56.
Verso un’università ecologica? Il contributo di una pedagogia critica e immaginativa
Galimberti, A
2025
Abstract
One of the main transformative directions that spans the entire spectrum of higher education concerns the possible roles that can be assumed in the multiple challenges that arise under the heading of sustainability. The shift towards an “ecological university” involves epistemological, ethical and political issues and is intertwined with all three academic missions. The construct of ‘sustainability’, however, is at the centre of a heated debate, due to a semantic breadth that risks turning it into an “empty signifier” vulnerable to instrumentalisation, mystification and reductionism based on the assumptions that govern the knowledge economy. In this sense, in order not to fall back into educational processes that are flattened by instrumentality, it becomes urgent to interrogate and critically examine the way in which the demands connected to sustainability are translated into practices and guidelines for action. This article will address these questions drawing on the existing international debate and proposing reflections emerging from a European project.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Galimberti-2025-Pedagogia oggi-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
569.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
569.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


