The article contributes to the debate on the qualifying training of the master’s degree in Psychology and develops guidelines for the Practical-Evaluation Internship, based on an analysis of pre-reform experiential teaching. The introductory survey of the regulations delves into its assumptions, in terms of functions, locations, structures. Data on curricular internships and active didactics collected from 76 courses of study in Psychology at 26 universities are analysed. The discussion identifies suggestions on the Practical-Evaluation Internship, defining: objectives oriented towards the concept of «dual client»; reflective practices in small groups; integrated tutoring resources between academia and professional practice.

L’articolo arricchisce il dibattito sulla formazione abilitante della laurea magistrale in Psicologia con proposte per il tirocinio pratico valutativo, basate sull’analisi della didattica esperienziale antecedente alla riforma. La ricognizione introduttiva sulla normativa ne approfondisce gli assunti, in termini di funzioni, luoghi di svolgimento, forme. Si analizzano i dati su tirocini curriculari e didattica attiva raccolti presso 76 corsi di studio in psicologia in 26 atenei. La discussione individua suggerimenti sul tirocinio pratico valutativo, definendo: obiettivi orientati al concetto di «doppio cliente»; pratiche riflessive in piccolo gruppo; risorse di tutorship integrata tra accademia e professione.

Bruno, A., Ripamonti, S., Vecchio, L. (2025). La svolta abilitante della laurea in psicologia: riflessioni sul caso attraverso lo sguardo dei tirocini curriculari e della didattica tutoriale/esperienziale [The «qualifying turn» of the psychology degree: Reflections on the case through the lens of curricular internship and tutorial/experiential teaching]. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 52(2), 309-330 [10.1421/116922].

La svolta abilitante della laurea in psicologia: riflessioni sul caso attraverso lo sguardo dei tirocini curriculari e della didattica tutoriale/esperienziale [The «qualifying turn» of the psychology degree: Reflections on the case through the lens of curricular internship and tutorial/experiential teaching]

Vecchio L. P.
Ultimo
2025

Abstract

The article contributes to the debate on the qualifying training of the master’s degree in Psychology and develops guidelines for the Practical-Evaluation Internship, based on an analysis of pre-reform experiential teaching. The introductory survey of the regulations delves into its assumptions, in terms of functions, locations, structures. Data on curricular internships and active didactics collected from 76 courses of study in Psychology at 26 universities are analysed. The discussion identifies suggestions on the Practical-Evaluation Internship, defining: objectives oriented towards the concept of «dual client»; reflective practices in small groups; integrated tutoring resources between academia and professional practice.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Internship; qualifying training in psychology; reflective practice; tutoring;
Italian
2-giu-2025
2025
52
2
309
330
none
Bruno, A., Ripamonti, S., Vecchio, L. (2025). La svolta abilitante della laurea in psicologia: riflessioni sul caso attraverso lo sguardo dei tirocini curriculari e della didattica tutoriale/esperienziale [The «qualifying turn» of the psychology degree: Reflections on the case through the lens of curricular internship and tutorial/experiential teaching]. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 52(2), 309-330 [10.1421/116922].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/558781
Citazioni
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact