Animated films have an important role in the construction of the Italian environmental image. This paper analyses the environmental ideas emerging from some short films, set in marine and coastal sites, in order to identify their themes, narrative artifices and discursive mechanisms. Their recognition formed the basis of the method used to select short animated films used to carry out educational and training activities aimed at primary school students and teachers. The particular power of cartoons’ language stimulated emotional engagement in the young students, promoting affective appropriation of marine spaces and increasing in them the consciousness of their role in preserving the marine environment. The results of the action research activities confirmed that the use of visual tools is efficacious in terms of exploring the seascape and our relationship with it.

Un ruolo importante nella costruzione dell’immagine ambientale italiana lo svolgono i film d’animazione. Il presente contributo analizza le idee ambientali che emergono da alcuni cortometraggi ambientati in località marine e costiere così da identificarne temi, artifici narrativi e meccanismi discorsivi. Il loro riconoscimento è stato alla base del metodo con cui si sono scelti dei corti d’animazione utilizzati per svolgere attività educative e formative rivolte ad alunni e docenti della scuola primaria. La particolare efficacia del linguaggio dei cartoons ha stimolato il coinvolgimento emotivo degli alunni, capace di promuovere l’appropriazione affettiva degli spazi marini e di portare a una maggiore consapevolezza del ruolo che ciascuno può avere nella salvaguardia dell’ambiente marino. I risultati delle attività di ricerca-azione hanno confermato che l’utilizzo degli strumenti visuali è efficace per esplorare il paesaggio marino e la nostra relazione con esso.

Neri, E., Squarcina, E. (2024). Corti di mare. Ricerca-azione nella scuola primaria. GEOTEMA, 72, 111-121.

Corti di mare. Ricerca-azione nella scuola primaria

Neri, E
;
Squarcina, E
2024

Abstract

Animated films have an important role in the construction of the Italian environmental image. This paper analyses the environmental ideas emerging from some short films, set in marine and coastal sites, in order to identify their themes, narrative artifices and discursive mechanisms. Their recognition formed the basis of the method used to select short animated films used to carry out educational and training activities aimed at primary school students and teachers. The particular power of cartoons’ language stimulated emotional engagement in the young students, promoting affective appropriation of marine spaces and increasing in them the consciousness of their role in preserving the marine environment. The results of the action research activities confirmed that the use of visual tools is efficacious in terms of exploring the seascape and our relationship with it.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
marine environmental education, ocean citizenship, film-elicitation, action-research, geography education
educazione ambientale marina, cittadinanza oceanica, elicitazione filmografica, ricerca-azione, didattica della geografia
Italian
2024
72
111
121
open
Neri, E., Squarcina, E. (2024). Corti di mare. Ricerca-azione nella scuola primaria. GEOTEMA, 72, 111-121.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Neri-Squarcina-2024-Geotema-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Accesso aperto - https://www.ageiweb.it/geotema/comunicazioni/
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Altro
Dimensione 4.62 MB
Formato Adobe PDF
4.62 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/472739
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact