Writing is both a personal action and a social act; a complicated task that requires years of hard work and commitment, especially for non-native speakers of the language of in-struction. In this regard, proposing playful and creative writing strategies, which involve writ-ing accompanied by drawing, may prove to be an action that supports the language acquisition process, as the playful element of creative text encourages L2 learners to play with language and take risks in a nonjudgmental context. An action-research study, aiming to investigate the impact of creative writing of short texts on L2 Italian acquisition, involved four Arabic-speaking girls in a six-month Italian as a Second Language empowerment workshop. Through a diachronic analysis of the texts written by the girls, it was possible to observe the evolution of the participants’ interlanguage, noting a gradual approximation to the Italian standard. The evi-dent improvement in handwriting, spelling, and morphology suggests that creative writing of short texts may be a good practice to implement in classes teaching Italian as a second language.Keywords: short stories, creative writing, Italian L2, Arabic-speaking, afterschool.

La scrittura è sia un’azione personale, sia un atto sociale; un compito complicato, che richiede anni di duro lavoro e impegno, soprattutto per i parlanti non nativi della lingua d’insegnamento. A tal proposito, la proposta di strategie ludiche e di scrittura creativa, che comporta la scrittura accompagnata dal disegno, può rivelarsi un’azione che supporta il pro-cesso di acquisizione linguistica, in quanto l’elemento ludico del testo creativo incoraggia gli studenti di L2 a giocare con la lingua e a correre dei rischi in un contesto non giudicante. Una ricerca-azione, che vuole indagare l’impatto della scrittura creativa di testi brevi sull’acquisizio-ne dell’italiano L2, ha coinvolto quattro bambine arabofone in un laboratorio di potenziamento dell’italiano come lingua seconda della durata di sei mesi. Attraverso un’analisi diacronica dei testi scritti dalle bambine è stato possibile osservare l’evoluzione dell’interlingua delle parteci-panti, notando un graduale avvicinamento allo standard italiano. L’evidente miglioramento nella calligrafia, nell’ortografia e nella morfologia suggerisce che la scrittura creativa di testi brevi possa essere una buona pratica da implementare nelle classi d’insegnamento dell’italiano come lingua seconda.

Lefterov, P., Zecca, L. (2024). La scrittura creativa di testi brevi: una ricerca-azione a San Siro. GRAPHOS, 4, 95-105 [10.4454/graphos.66].

La scrittura creativa di testi brevi: una ricerca-azione a San Siro

Lefterov, P
Primo
;
Zecca, L
Secondo
2024

Abstract

Writing is both a personal action and a social act; a complicated task that requires years of hard work and commitment, especially for non-native speakers of the language of in-struction. In this regard, proposing playful and creative writing strategies, which involve writ-ing accompanied by drawing, may prove to be an action that supports the language acquisition process, as the playful element of creative text encourages L2 learners to play with language and take risks in a nonjudgmental context. An action-research study, aiming to investigate the impact of creative writing of short texts on L2 Italian acquisition, involved four Arabic-speaking girls in a six-month Italian as a Second Language empowerment workshop. Through a diachronic analysis of the texts written by the girls, it was possible to observe the evolution of the participants’ interlanguage, noting a gradual approximation to the Italian standard. The evi-dent improvement in handwriting, spelling, and morphology suggests that creative writing of short texts may be a good practice to implement in classes teaching Italian as a second language.Keywords: short stories, creative writing, Italian L2, Arabic-speaking, afterschool.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
short stories; creative writing; Italian L2; Arabic-speaking; afterschool
testi brevi; scrittura creativa; italiano L2; arabofoni; doposcuola
Italian
4-gen-2024
2024
4
95
105
open
Lefterov, P., Zecca, L. (2024). La scrittura creativa di testi brevi: una ricerca-azione a San Siro. GRAPHOS, 4, 95-105 [10.4454/graphos.66].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lefterov-2024-Graphos-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 583.89 kB
Formato Adobe PDF
583.89 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/455238
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact