In this contribution we use the literary pages to analyse the experience of the environment, in particular the marine environment and, more in detail, with reference to its sound component. We wanted to see if it was possible to relate the textual analysis methodology proposed by Maria de Fanis (2001) with the categories of soundscape analysis proposed by Murray Schafer (1985) not only to describe the environment, but above all, to show how the soundscape can become a metaphor for the complex relationships between human beings and the environment (Lando, 1993, p. 10). The chosen text is La lunga rotta (1972) by Bernard Moitessier (1925-1994), a navigator with remarkable writing skills, particularly attentive to the sensory component of his experience of the sea. The author subjects the marine spaces to a peculiar look (and sound) that transforms the environment that surrounds him into a symbol of his own feelings, of the meaning of life, his and the whole human race and the relationship between the latter and the planet in which he lives.
Nel presente contributo si utilizzano le pagine letterarie di Bernard Moitessier per analizzare la sua esperienza dell’ambiente, in particolare di quello marino e, più in dettaglio, con riferimento alla sua componente sonora. Si è voluto verificare se fosse possibile mettere in relazione la metodologia d’analisi testuale proposta da Maria de Fanis (2001) con le categorie di analisi del paesaggio sonoro proposte da Murray Schafer (1985) non solo per descrivere l’ambiente, ma, soprattutto, per far emergere come il paesaggio sonoro possa diventare la metafora delle complesse relazioni tra gli esseri umani e l’ambiente (Lando, 1993, p. 10). Il testo prescelto è La lunga rotta (1972) di Bernard Moitessier (1925-1994), un navigatore dalle notevoli capacità di scrittura, particolarmente attento alla componente sensoriale della sua esperienza del mare. L’autore sottopone gli spazi marini ad uno sguardo (e all’ascolto) peculiare che trasforma l’ambiente che lo circonda nel simbolo dei propri sentimenti, del senso della vita, sua e dell’intero genere umano e del rapporto tra quest’ultimo e il pianeta in cui vive.
Squarcina, E., Neri, E. (2023). Letteratura e paesaggio sonoro: la voce del mare ne La Lunga rotta di Bernard Moitessier. GEOTEMA, XXV(66 maggio-agosto 2021), 25-31.
Letteratura e paesaggio sonoro: la voce del mare ne La Lunga rotta di Bernard Moitessier
Squarcina, E;Neri, E
2023
Abstract
In this contribution we use the literary pages to analyse the experience of the environment, in particular the marine environment and, more in detail, with reference to its sound component. We wanted to see if it was possible to relate the textual analysis methodology proposed by Maria de Fanis (2001) with the categories of soundscape analysis proposed by Murray Schafer (1985) not only to describe the environment, but above all, to show how the soundscape can become a metaphor for the complex relationships between human beings and the environment (Lando, 1993, p. 10). The chosen text is La lunga rotta (1972) by Bernard Moitessier (1925-1994), a navigator with remarkable writing skills, particularly attentive to the sensory component of his experience of the sea. The author subjects the marine spaces to a peculiar look (and sound) that transforms the environment that surrounds him into a symbol of his own feelings, of the meaning of life, his and the whole human race and the relationship between the latter and the planet in which he lives.File | Dimensione | Formato | |
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