This paper presents qualitative research that focus on the Reading Groups. The aim is to understand the values of reading and discussing books in group, during the months of lockdown, caused by the Covid-19 health emergency. Using written and structured interviews, we collected the experiences of 73 adult participants in Reading Group in Milan and Bergamo provinces. The results show how, even by the unusual online mode, the Reading Group was a way to defend oneself from the pain of reality, a space of relationship in isolation and a possibility of self-assertion, in situation of strong limitation of individual freedom. Starting from the analysis of what happened, this study wants to outline the potential of Reading Groups as pedagogical environments to produce change.

In questo articolo si presenta una ricerca esplorativa circoscritta di carattere qualitativo che ha per oggetto i Gruppi di Lettura con l’obiettivo di indagare le valenze pedagogiche della lettura e della sua condivisione durante i mesi di isolamento causati dall’emergenza sanitaria Covid-19. Attraverso interviste strutturate, somministrate in forma scritta, si sono raccolte le esperienze di 73 adulti partecipanti a vari circoli di lettori, nelle provincie di Milano e Bergamo. I risultati mostrano come, pur attraverso l’inusuale modalità online, incontrarsi per discutere di libri sia stata modalità di difesa dal dolore del reale, spazio di relazione e confronto nell’isolamento ma anche possibilità di affermazione di sé, in un’ottica di resistenza rispetto a una situazione di forte limitazione della libertà individuale. A partire dall’analisi di quanto avvenuto, questo studio intende delineare le potenzialità dei Gruppi di Lettura quali ambienti pedagogici aperti sull’altrove e portatori di cambiamento.

Scotti, M., Orsenigo, J. (2022). A window to the outside: The Reading Group as defense, meeting and resistance An exploratory study of the experience of reading groups during the first lockdown (March-May 2020) [Una finestra sul fuori: il gruppo di lettura come difesa, incontro e resistenza Una ricerca esplorativa sull’esperienza dei gruppi di lettura durante il primo lockdown (marzo-maggio 2020)]. ENCYCLOPAIDEIA, 26(62), 17-28 [10.6092/issn.1825-8670/13762].

A window to the outside: The Reading Group as defense, meeting and resistance An exploratory study of the experience of reading groups during the first lockdown (March-May 2020) [Una finestra sul fuori: il gruppo di lettura come difesa, incontro e resistenza Una ricerca esplorativa sull’esperienza dei gruppi di lettura durante il primo lockdown (marzo-maggio 2020)]

Scotti, ME
;
Orsenigo, J
2022

Abstract

This paper presents qualitative research that focus on the Reading Groups. The aim is to understand the values of reading and discussing books in group, during the months of lockdown, caused by the Covid-19 health emergency. Using written and structured interviews, we collected the experiences of 73 adult participants in Reading Group in Milan and Bergamo provinces. The results show how, even by the unusual online mode, the Reading Group was a way to defend oneself from the pain of reality, a space of relationship in isolation and a possibility of self-assertion, in situation of strong limitation of individual freedom. Starting from the analysis of what happened, this study wants to outline the potential of Reading Groups as pedagogical environments to produce change.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Adult education; Lockdown; Pedagogical environment; Reading; Reading group;
Covid-19, lettura, gruppo, dispositivo, pedagogia
Italian
2-mag-2022
2022
26
62
17
28
none
Scotti, M., Orsenigo, J. (2022). A window to the outside: The Reading Group as defense, meeting and resistance An exploratory study of the experience of reading groups during the first lockdown (March-May 2020) [Una finestra sul fuori: il gruppo di lettura come difesa, incontro e resistenza Una ricerca esplorativa sull’esperienza dei gruppi di lettura durante il primo lockdown (marzo-maggio 2020)]. ENCYCLOPAIDEIA, 26(62), 17-28 [10.6092/issn.1825-8670/13762].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/400492
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact