Families with an immigrant background are often described in the literature as vulnerable; at the same time, migration can turn out to be a familiar experience characterized by creative potentials, perhaps unexpected resources that can be relied upon to cope with critical issues and daily life in the new context. Adopting this twofold perspective, we will explore the issue of informal social support available to immigrant families, referring in particular to insights from an ethnographic research with mothers of Arab-Muslim origin living in Milan (Italy). Social support network appears quite limited, although there are less visible but equally important forms of support. Focusing on the experiences of social isolation, the relationship with the partner, the contacts with fellow countrymen/women and locals, we will highlight both the critical issues and the potentials. Based on these aspects, it will be possible to give some interesting indications for the implementation of pedagogical initiatives to support parenthood culturally sensitive and capable of enhancing the existing resources.

Le famiglie con background migratorio sono spesso descritte dalla letteratura come vulnerabili; allo stesso tempo, la migrazione può rivelarsi un vissuto familiare caratterizzato da potenzialità creatrici, risorse magari inaspettate su cui è possibile fare affidamento per affrontare le criticità e la vita quotidiana nel nuovo contesto. Adottando questo doppio sguardo, approfondiremo il tema del sostegno sociale informale a disposizione delle famiglie migranti, in particolare a partire dagli spunti provenienti da una ricerca etnografica con madri di origini arabo-musulmane residenti a Milano (Italia). La rete di sostegno sociale di queste donne appare mediamente limitata, anche se vi sono forme di supporto meno visibili, ma altrettanto importanti. Soffermandoci sui vissuti di isolamento, la relazione con il partner, i contatti con compaesane/i e con italiane/i raccontati dalle donne protagoniste della ricerca, ne metteremo in luce sia gli aspetti di criticità che le potenzialità. A partire da quanto emerso, sarà possibile fornire delle indicazioni interessanti per la messa in campo di iniziative pedagogiche a supporto della genitorialità culturalmente sensibili e in grado di valorizzare le risorse esistenti. Parole chiave: supporto sociale, isolamento sociale, reticolo informale, maternità migrante, famiglie arabo-musulmane.

Mussi, A. (2022). Madri migranti tra isolamento sociale e reticolo informale. Una riflessione pedagogica sul sostegno sociale nella migrazione a partire dalle storie di vita di donne di origini arabo-musulmane a Milano. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 20(2), 27-38 [10.6092/issn.2420-8175/15851].

Madri migranti tra isolamento sociale e reticolo informale. Una riflessione pedagogica sul sostegno sociale nella migrazione a partire dalle storie di vita di donne di origini arabo-musulmane a Milano

Mussi, A
2022

Abstract

Families with an immigrant background are often described in the literature as vulnerable; at the same time, migration can turn out to be a familiar experience characterized by creative potentials, perhaps unexpected resources that can be relied upon to cope with critical issues and daily life in the new context. Adopting this twofold perspective, we will explore the issue of informal social support available to immigrant families, referring in particular to insights from an ethnographic research with mothers of Arab-Muslim origin living in Milan (Italy). Social support network appears quite limited, although there are less visible but equally important forms of support. Focusing on the experiences of social isolation, the relationship with the partner, the contacts with fellow countrymen/women and locals, we will highlight both the critical issues and the potentials. Based on these aspects, it will be possible to give some interesting indications for the implementation of pedagogical initiatives to support parenthood culturally sensitive and capable of enhancing the existing resources.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
social support, social isolation, informal network, immigrant motherhood, Arab-Muslim families
supporto sociale, isolamento sociale, reticolo informale, maternità migrante, famiglie arabo-musulmane
Italian
29-nov-2022
2022
20
2
27
38
none
Mussi, A. (2022). Madri migranti tra isolamento sociale e reticolo informale. Una riflessione pedagogica sul sostegno sociale nella migrazione a partire dalle storie di vita di donne di origini arabo-musulmane a Milano. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 20(2), 27-38 [10.6092/issn.2420-8175/15851].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/398011
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact