Starting from a concrete collaborative experience, the article aims to discuss the role, as well as the multiple declinations, that collaboration between pedagogical and anthropological knowledge can assume in the promotion of self-reflective practices in the field of childhood services for children in the 0-6 age group. The focus will be, in particular, on The culture of families, a project and training process, started in 2019 and still ongoing, which has involved a group of teachers of the Municipality of Reggio Emilia’s infant-toddler centres and preschools. The initiative was born with the aim of questioning the changes taking place in contemporary families in order to understand how to encourage participation in educational services. The pandemic crisis, however, has transformed the project also into a fundamental opportunity for collective reworking of the challenges posed by this particular historical moment. This contribution will analyse the project’s strategy and the theoretical suggestions opened up by this experience, which has been profitably interwoven with the participation of some teachers in training and research activities in the anthropological field.

A partire da una concreta esperienza collaborativa, l’articolo si propone di discutere il ruolo, nonché le molteplici declinazioni, che può assumere la collaborazione tra saperi pedagogici e antropologici nella promozione di pratiche autoriflessive nel campo dei servizi per l’infanzia nella fascia d’età 0-6. L’attenzione si concentrerà, in particolare, su La cultura delle famiglie, un percorso progettuale e formativo, avviato nel 2019 e tuttora in corso, che ha coinvolto un gruppo di insegnanti dei nidi e delle scuole dell’infanzia del Comune di Reggio Emilia. L’iniziativa è nata con lo scopo di interrogarsi sui cambiamenti in atto nelle famiglie contemporanee per comprendere come favorire la partecipazione ai servizi educativi. La crisi pandemica ha però trasformato il progetto anche in una fondamentale occasione di rielaborazione collettiva delle sfide poste da questo particolare momento storico. Il contributo analizzerà la strategia del progetto e le suggestioni teoriche aperte da quest’esperienza, che si è proficuamente intrecciata con la partecipazione di alcune insegnanti a momenti di formazione e ad attività di ricerca in ambito antropologico.

Tassan, M., Lanzi, D. (2022). Le culture delle famiglie. Genitorialità e partecipazione nei servizi educativi per l’infanzia di Reggio Emilia. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 20(1), 1-12 [10.6092/issn.2420-8175/14966].

Le culture delle famiglie. Genitorialità e partecipazione nei servizi educativi per l’infanzia di Reggio Emilia

Tassan, M;
2022

Abstract

Starting from a concrete collaborative experience, the article aims to discuss the role, as well as the multiple declinations, that collaboration between pedagogical and anthropological knowledge can assume in the promotion of self-reflective practices in the field of childhood services for children in the 0-6 age group. The focus will be, in particular, on The culture of families, a project and training process, started in 2019 and still ongoing, which has involved a group of teachers of the Municipality of Reggio Emilia’s infant-toddler centres and preschools. The initiative was born with the aim of questioning the changes taking place in contemporary families in order to understand how to encourage participation in educational services. The pandemic crisis, however, has transformed the project also into a fundamental opportunity for collective reworking of the challenges posed by this particular historical moment. This contribution will analyse the project’s strategy and the theoretical suggestions opened up by this experience, which has been profitably interwoven with the participation of some teachers in training and research activities in the anthropological field.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
participation, parenting, families, childhood educational services, self-reflexivity.
partecipazione, genitorialità, famiglie, servizi educativi per l’infanzia, auto-riflessività.
Italian
2022
20
1
1
12
open
Tassan, M., Lanzi, D. (2022). Le culture delle famiglie. Genitorialità e partecipazione nei servizi educativi per l’infanzia di Reggio Emilia. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 20(1), 1-12 [10.6092/issn.2420-8175/14966].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tassan-2022-Educazione Interculturale-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Article
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 442.13 kB
Formato Adobe PDF
442.13 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/393318
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact