The introduction of Law 92/2019 has renewed attention on the goals not only of Civic Education itself, but also of the whole school system, on its being truly democratic, equal and inclusive, issues that have become even more urgent with the emergence of the pandemic that has amplified inequalities. Already the 2016 Council of Europe document Competences for Democratic Culture had stressed the fundamental need to take «measures to tackle social inequalities and structural disadvantages». The paper presents a thematic analysis of the text of the law, the guidelines and the goals in order to identify, on the one hand, the fundamental conceptual cores that guided the legislator in the selection of the topics to be taught and its objectives and, on the other hand, whether and how the underlying concepts of citizenship and citizen are consistent with the urgent need to tackle growing social inequality
L’introduzione della legge 92/2019 ha riacceso l’attenzione sugli obiettivi non solo dell’Educazione civica, ma anche del sistema scolastico nel suo insieme, sul suo essere realmente democratico, equo e inclusivo, questioni diventate ancora più urgenti con l’insorgere della pandemia che ha amplificato le iniquità. Già il documento del Consiglio d’Europa del 2016 sulle Competenze per una cultura della democrazia aveva ribadito la necessità fondamentale di adottare “misure per risolvere i problemi delle disuguaglianze sociali e degli svantaggi strutturali”. Nel contributo si restituisce un’analisi tematica del testo della legge, delle linee guida e dei traguardi al fine di identificare, da un lato, i nuclei concettuali fondanti che hanno guidato il legislatore nella selezione dei temi oggetto dell’insegnamento e dei suoi obiettivi e, dall’altro, se e come i concetti di cittadinanza e cittadino a essi sottesi siano coerenti con l’urgenza di contrastare la crescente iniquità sociale.
Di Genova, N., Fredella, C. (2022). Educazione alla cittadinanza come strumento di equità sociale: un’analisi della legge 92/2019 (Citizenship education as a vehicle for social equity: an analysis of Law 92/2019). FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XX(1), 651-663.
Educazione alla cittadinanza come strumento di equità sociale: un’analisi della legge 92/2019 (Citizenship education as a vehicle for social equity: an analysis of Law 92/2019)
Fredella, C.
2022
Abstract
The introduction of Law 92/2019 has renewed attention on the goals not only of Civic Education itself, but also of the whole school system, on its being truly democratic, equal and inclusive, issues that have become even more urgent with the emergence of the pandemic that has amplified inequalities. Already the 2016 Council of Europe document Competences for Democratic Culture had stressed the fundamental need to take «measures to tackle social inequalities and structural disadvantages». The paper presents a thematic analysis of the text of the law, the guidelines and the goals in order to identify, on the one hand, the fundamental conceptual cores that guided the legislator in the selection of the topics to be taught and its objectives and, on the other hand, whether and how the underlying concepts of citizenship and citizen are consistent with the urgent need to tackle growing social inequalityFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Formazione&Insegnamento2022_DiGenova_Fredella.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
347.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
347.35 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.