The chapter analyses the role of the body - and embodied relationships - in the definition of a "family Us". Body language allows to see links and compositions in the family. Besides, it is the origin of metaphors and images, that structure (family) language. Using the metaphor of choreography and family sculptures to talk about the family interdependent relatonships, and similarly the metaphor of the "evocative" or "fluctuant" object(s) to (re)present it in the interactional space (as it is the case in family therapy, counselling and education), the author offers a reflection on the shift (thanks to an embodied approach) from "change" to movement and transformation.

Il capitolo esplora l'idea del corpo nella pedagogia della famiglia, in particolare seguendo la constatazione che in famiglia i corpi si con-pongono in modi interdipendenti. Nell'approccio sistemico alla famiglia, la ricerca e l'intervento sono guidati dall'osservazione della danza interattiva, che può rinviare sia a un elemento di realtà, in quanto le interazioni determinano i processi comunicativi famigliari, sia a un elemento più simbolico, in quanto è proprio grazie alle interazioni che si crea in famiglia il senso del "noi".

Formenti, L. (2012). Con-posizioni famigliari, tra realtà e simbolo. In I. Gamelli (a cura di), Ma di che corpo parliamo? I saperi incorporati nell'educazione e nella cura (pp. 98-107). Milano : Franco Angeli.

Con-posizioni famigliari, tra realtà e simbolo

FORMENTI, LAURA
2012

Abstract

The chapter analyses the role of the body - and embodied relationships - in the definition of a "family Us". Body language allows to see links and compositions in the family. Besides, it is the origin of metaphors and images, that structure (family) language. Using the metaphor of choreography and family sculptures to talk about the family interdependent relatonships, and similarly the metaphor of the "evocative" or "fluctuant" object(s) to (re)present it in the interactional space (as it is the case in family therapy, counselling and education), the author offers a reflection on the shift (thanks to an embodied approach) from "change" to movement and transformation.
Capitolo o saggio
family, body, system
famiglia, corpo, sistema
Italian
Ma di che corpo parliamo? I saperi incorporati nell'educazione e nella cura
Gamelli, I
2012
978-88-568-4845-8
Franco Angeli
98
107
Formenti, L. (2012). Con-posizioni famigliari, tra realtà e simbolo. In I. Gamelli (a cura di), Ma di che corpo parliamo? I saperi incorporati nell'educazione e nella cura (pp. 98-107). Milano : Franco Angeli.
none
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/34707
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact