Moving from a reflection on sustainability and its strategic declinations in international agendas, also in consideration of the contemporary scenario shaped by the COVID-19 emergency, this paper proposes an analysis of the role education assumes within those strategies. Referring to the debate on the contributions of scientific research in addressing sustainable development’s challenges, the paper will argue that educational research can be considered as a key aspect when it is considered as a political resource to critically think of the dimensions of sustainability

A partire da una riflessione sulla prospettiva della sostenibilità e delle sue declinazioni strategiche nelle agende internazionali, anche alla luce del contemporaneo scenario disegnato dall’emergenza COVID-19, il presente articolo propone una lettura del ruolo in esse assunto dall’educazione. Facendo riferimento al dibattito intorno al ruolo della ricerca scientifica per affrontare le sfide dello sviluppo sostenibile, l’articolo andrà argomentando il contributo che la ricerca educativa può offrire alla prospettiva della sostenibilità non pensandosi quale strumento al servizio delle politiche sulla sostenibilità, quanto come risorsa politica per pensare criticamente la sostenibilità.

Biffi, E. (2021). Pensare la sostenibilità in tempi di pandemia: contributi e sfide dalla ricerca educativa. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XIX(1), 48-59 [10.7346/-fei-XIX-01-21_04].

Pensare la sostenibilità in tempi di pandemia: contributi e sfide dalla ricerca educativa

Biffi, E
2021

Abstract

Moving from a reflection on sustainability and its strategic declinations in international agendas, also in consideration of the contemporary scenario shaped by the COVID-19 emergency, this paper proposes an analysis of the role education assumes within those strategies. Referring to the debate on the contributions of scientific research in addressing sustainable development’s challenges, the paper will argue that educational research can be considered as a key aspect when it is considered as a political resource to critically think of the dimensions of sustainability
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Sustainability, Education, Educational Research, Educational Policies, Sustainable Development Goals
Sostenibilità, Educazione, Ricerca Educativa, Policies, Obiettivi di Sviluppo Sostenibile
Italian
2021
XIX
1
48
59
none
Biffi, E. (2021). Pensare la sostenibilità in tempi di pandemia: contributi e sfide dalla ricerca educativa. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XIX(1), 48-59 [10.7346/-fei-XIX-01-21_04].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/339495
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact