The paper critically explores child neglect as a social and cultural construction. Within a second order pedagogical perspective, the author interrogates parents’, professionals’ and her own cultural frameworks, by using autoethnographic writing to illuminate micro, meso and macro-pedagogical processes. The narration of some critical accidents in her biography as a grandchild, a daughter and a mother is used to produce reflexivity, showing the interpretive and relational nature of negligence. Then, it is possible to construct a more complex and transformative theory, composing ideas of competence and incompetence within a larger view. Ultimately, parenting styles are brought as an example of the variety of educational models, composing a map to read them in a dynamic way, avoid reifications and encourage reflexivity.

L’articolo esplora in chiave critica la negligenza genitoriale come costrutto sociale e culturale. In una prospettiva pedagogica di secondo ordine, l’autrice interroga le cornici culturali dei genitori, degli operatori e le proprie, utilizzando la scrittura autoetnografica per illuminare processi micro, meso e macro-pedagogici. Il racconto di alcuni incidenti critici della propria biografia di nipote, figlia e madre è usato per generare riflessività, mostrando la natura interpretativa e relazionale della negligenza. È così possibile costruire una teoria più complessa e trasformativa, che compone le idee di competenza e incompetenza in una visione più ampia. Gli stili genitoriali sono infine trattati come esempio di una varietà di modelli educativi, componendo una mappa per leggerli in chiave dinamica, evitare reificazioni e incitare alla riflessività.

Formenti, L. (2019). Reinterpretare la negligenza genitoriale in una cornice critica: uno studio autoetnografico. LA FAMIGLIA, 53(263), 230-249.

Reinterpretare la negligenza genitoriale in una cornice critica: uno studio autoetnografico

Laura Formenti
Primo
2019

Abstract

The paper critically explores child neglect as a social and cultural construction. Within a second order pedagogical perspective, the author interrogates parents’, professionals’ and her own cultural frameworks, by using autoethnographic writing to illuminate micro, meso and macro-pedagogical processes. The narration of some critical accidents in her biography as a grandchild, a daughter and a mother is used to produce reflexivity, showing the interpretive and relational nature of negligence. Then, it is possible to construct a more complex and transformative theory, composing ideas of competence and incompetence within a larger view. Ultimately, parenting styles are brought as an example of the variety of educational models, composing a map to read them in a dynamic way, avoid reifications and encourage reflexivity.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Parental negligence, cultural frameworks, micro meso macrosystem
Negligenza genitoriale, cornici culturali, micro meso macrosistema
Italian
2019
2019
53
263
230
249
open
Formenti, L. (2019). Reinterpretare la negligenza genitoriale in una cornice critica: uno studio autoetnografico. LA FAMIGLIA, 53(263), 230-249.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Formenti articolo negligenza.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Submitted Version (Pre-print)
Dimensione 253.7 kB
Formato Adobe PDF
253.7 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/301436
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact