The paper critically explores child neglect as a social and cultural construction. Within a second order pedagogical perspective, the author interrogates parents’, professionals’ and her own cultural frameworks, by using autoethnographic writing to illuminate micro, meso and macro-pedagogical processes. The narration of some critical accidents in her biography as a grandchild, a daughter and a mother is used to produce reflexivity, showing the interpretive and relational nature of negligence. Then, it is possible to construct a more complex and transformative theory, composing ideas of competence and incompetence within a larger view. Ultimately, parenting styles are brought as an example of the variety of educational models, composing a map to read them in a dynamic way, avoid reifications and encourage reflexivity.
L’articolo esplora in chiave critica la negligenza genitoriale come costrutto sociale e culturale. In una prospettiva pedagogica di secondo ordine, l’autrice interroga le cornici culturali dei genitori, degli operatori e le proprie, utilizzando la scrittura autoetnografica per illuminare processi micro, meso e macro-pedagogici. Il racconto di alcuni incidenti critici della propria biografia di nipote, figlia e madre è usato per generare riflessività, mostrando la natura interpretativa e relazionale della negligenza. È così possibile costruire una teoria più complessa e trasformativa, che compone le idee di competenza e incompetenza in una visione più ampia. Gli stili genitoriali sono infine trattati come esempio di una varietà di modelli educativi, componendo una mappa per leggerli in chiave dinamica, evitare reificazioni e incitare alla riflessività.
Formenti, L. (2019). Reinterpretare la negligenza genitoriale in una cornice critica: uno studio autoetnografico. LA FAMIGLIA, 53(263), 230-249.
Reinterpretare la negligenza genitoriale in una cornice critica: uno studio autoetnografico
Laura Formenti
Primo
2019
Abstract
The paper critically explores child neglect as a social and cultural construction. Within a second order pedagogical perspective, the author interrogates parents’, professionals’ and her own cultural frameworks, by using autoethnographic writing to illuminate micro, meso and macro-pedagogical processes. The narration of some critical accidents in her biography as a grandchild, a daughter and a mother is used to produce reflexivity, showing the interpretive and relational nature of negligence. Then, it is possible to construct a more complex and transformative theory, composing ideas of competence and incompetence within a larger view. Ultimately, parenting styles are brought as an example of the variety of educational models, composing a map to read them in a dynamic way, avoid reifications and encourage reflexivity.File | Dimensione | Formato | |
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