This paper offers a frame to teaching reflexivity in Residential Child Care (RCC), a workplace featuring increasing yet recent professionalization, daily relationships and constant interaction with different agencies and professionals involved in the child protection system. Education in RCC takes place within an institutional, organizational and relational context with explicit and implicit presuppositions, dilemmas, and power dynamics. Thus, we identify systemic reflexivity as a required competence to cope with this complexity and act in a transformative way: an integrated, collective, and operational way of thinking, apt to support change and empower educators’ professional identity. The international literature review highlights the features of systemic reflexivity as a multi- layered process involving the individual professional, the working team, the dominant epistemology, and the power of good narratives. These are the ingredients of a training practice, here presented, designed to promote these competences in settings of both higher and workplace education.

L’articolo propone una cornice per la formazione alla riflessività nelle comunità per minorenni, luoghi di lavoro caratterizzati dalla crescente e ancora recente professionalizzazione, dalla quotidianità delle relazioni e da un’interazione costante con reti di servizi e professionisti coinvolti nella protezione dei minori. L’intervento educativo si sviluppa quindi in un contesto istituzionale, organizzativo e relazionale carico di premesse esplicite e implicite, dilemmi e dinamiche di potere. Identifichiamo dunque la riflessività sistemica come competenza indispensabile per sostenere tale complessità e agire in modo trasformativo: un modo di pensare integrato, collettivo e operativo, che possa sostenere il cambiamento e rafforzare l’identità professionale degli educatori. L’analisi della letteratura internazionale sottolinea le caratteristiche della riflessività sistemica come processo stratificato che riguarda il singolo professionista, l’équipe, l’epistemologia dominante e il potere delle buone storie. Questi sono gli ingredienti di una pratica formativa, qui proposta, volta a promuovere tali competenze nella formazione universitaria e in servizio.

Rigamonti, A., Formenti, L. (2020). Polifonie incorporate. Formare alla riflessività sistemica nella comunità per minorenni. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE [10.13128/rief-9450].

Polifonie incorporate. Formare alla riflessività sistemica nella comunità per minorenni

Rigamonti A
;
Formenti L
2020

Abstract

This paper offers a frame to teaching reflexivity in Residential Child Care (RCC), a workplace featuring increasing yet recent professionalization, daily relationships and constant interaction with different agencies and professionals involved in the child protection system. Education in RCC takes place within an institutional, organizational and relational context with explicit and implicit presuppositions, dilemmas, and power dynamics. Thus, we identify systemic reflexivity as a required competence to cope with this complexity and act in a transformative way: an integrated, collective, and operational way of thinking, apt to support change and empower educators’ professional identity. The international literature review highlights the features of systemic reflexivity as a multi- layered process involving the individual professional, the working team, the dominant epistemology, and the power of good narratives. These are the ingredients of a training practice, here presented, designed to promote these competences in settings of both higher and workplace education.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
reflexivity, Residential Child Care (RCC), competences, systemic approach, narratives;
riflessività, comunità minori, competenze, approccio sistemico, narrazioni;
Italian
2020
open
Rigamonti, A., Formenti, L. (2020). Polifonie incorporate. Formare alla riflessività sistemica nella comunità per minorenni. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE [10.13128/rief-9450].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
9450-Article Text-19671-1-10-20201230.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 139.17 kB
Formato Adobe PDF
139.17 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/298740
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact