The contribution compares the image of the sea transmitted by a series of paintings made in the nineteenth century that portray sailing ships of shipowners of Camogli, collected in the local Museo Marinaro Gio Bono Ferrari and in the sanctuary of Nostra Signora del Boschetto. The paintings collected in the museum are intended to enhance the qualities of the ships and to show the social role played by their owners. The paintings collected in the Sanctuary are ex-votos, offered to the Marian temple in memory of episodes that have jeopardized the safety of sailors. These are opposing visions of the sea, on the one hand a source of wealth and social pride, and on the other a source of danger; the confrontation makes it possible to bring out how "the idea of landscape represents [...] a way in which some Europeans have represented to themselves and to others the world around them and their relations with it, and through which they have commented on social relations" (Corgrove 1990, 23).

Il contributo mette a confronto l’immagine del mare trasmessa da una serie di quadri eseguiti nel XIX secolo che ritraggono velieri di armatori di Camogli, raccolti nel locale Museo Marinaro Gio Bono Ferrari e nel santuario di Nostra Signora del Boschetto. I quadri raccolti nel museo sono volti a esaltare le doti dei bastimenti e a mostrare il ruolo sociale svolto dai loro proprietari. I quadri raccolti nel Santuario sono ex-voto, offerti al tempio mariano a ricordo di episodi che hanno messo a repentaglio l’incolumità dei marinai. Si tratta di visioni contrapposte del mare, da una parte fonte di ricchezza e di orgoglio sociale, dall’altra di pericolo, il confronto permette di far emergere come “l’idea di paesaggio rappresenta […] un modo in cui alcuni europei hanno rappresentato a se stessi e agli altri il mondo attorno a loro e le loro relazioni con esso, e attraverso cui hanno commentato le relazioni sociali” (Corgrove 1990, 23).

Squarcina, E. (2020). Velieri di Camogli: immagini del mare a confronto. GEOGRAPHY NOTEBOOKS, 3, (2020)(1), 67-86 [10.7358/gn-2020-001-squa].

Velieri di Camogli: immagini del mare a confronto

Squarcina, E
2020

Abstract

The contribution compares the image of the sea transmitted by a series of paintings made in the nineteenth century that portray sailing ships of shipowners of Camogli, collected in the local Museo Marinaro Gio Bono Ferrari and in the sanctuary of Nostra Signora del Boschetto. The paintings collected in the museum are intended to enhance the qualities of the ships and to show the social role played by their owners. The paintings collected in the Sanctuary are ex-votos, offered to the Marian temple in memory of episodes that have jeopardized the safety of sailors. These are opposing visions of the sea, on the one hand a source of wealth and social pride, and on the other a source of danger; the confrontation makes it possible to bring out how "the idea of landscape represents [...] a way in which some Europeans have represented to themselves and to others the world around them and their relations with it, and through which they have commented on social relations" (Corgrove 1990, 23).
Articolo in rivista - Articolo scientifico
visual geography; landscape; geography of the sea
geografia visuale; paesaggio; geografia del mare
Italian
giu-2020
2020
3, (2020)
1
67
86
open
Squarcina, E. (2020). Velieri di Camogli: immagini del mare a confronto. GEOGRAPHY NOTEBOOKS, 3, (2020)(1), 67-86 [10.7358/gn-2020-001-squa].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Velieri di Camogli.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Author’s Accepted Manuscript, AAM (Post-print)
Dimensione 2.81 MB
Formato Adobe PDF
2.81 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/277862
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact