The present study investigated how posters used in Italian right-wing propaganda spread the belief that specific target groups deserved to be marginalized and excluded. Taking the theory of delegitimization (Bar-Tal, 1989) as the theoretical framework, we analysed 179 visual images employed by Forza Nuova, a famous Italian far-right political party, during the period 2000-2018. Findings indicate that seven of the eight strategies of delegitimization were used. Furthermore, by using correspondence analysis, we found that every delegitimization process was strategically applied to each delegitimized target. Theoretical and practical implications are discussed also regarding the comparison with similar studies conducted in the past.

La presente ricerca vuole indagare come, attraverso le immagini, la propaganda italiana di estrema destra diffonda la convinzione che alcuni gruppi sociali meritino di essere emarginati ed esclusi. Adottando come quadro teorico di riferimento la teoria della delegittimazione (Bar-Tal, 1989), sono stati analizzati 179 manifesti politici proposti dal partito nazionalista Forza Nuova nel periodo dal 2000 al 2018. I risultati hanno mostrato che nella raffigurazione di differenti gruppi sociali sono state impiegate sette delle otto strategie di delegittimazione descritte in letteratura. Attraverso un'analisi delle corrispondenze è, inoltre, emerso come le tecniche di delegittimazione siano state strategicamente applicate ai vari target delegittimati. Implicazioni teoriche e pratiche vengono discusse anche nel confronto con lavori analoghi condotti in passato.

Valtorta, R., Signorato, G., Volpato, C. (2019). Pictures as weapons. Delegitimization strategies in the visual propaganda of Forza Nuova [Le immagini come armi di propaganda. La delegittimazione nei manifesti di Forza Nuova]. PSICOLOGIA SOCIALE, 14(2), 259-280 [10.1482/94268].

Pictures as weapons. Delegitimization strategies in the visual propaganda of Forza Nuova [Le immagini come armi di propaganda. La delegittimazione nei manifesti di Forza Nuova]

Valtorta, RR
;
Volpato, C
2019

Abstract

The present study investigated how posters used in Italian right-wing propaganda spread the belief that specific target groups deserved to be marginalized and excluded. Taking the theory of delegitimization (Bar-Tal, 1989) as the theoretical framework, we analysed 179 visual images employed by Forza Nuova, a famous Italian far-right political party, during the period 2000-2018. Findings indicate that seven of the eight strategies of delegitimization were used. Furthermore, by using correspondence analysis, we found that every delegitimization process was strategically applied to each delegitimized target. Theoretical and practical implications are discussed also regarding the comparison with similar studies conducted in the past.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
delegitimization, dehumanization, visual propaganda, Forza Nuova
Italian
2019
14
2
259
280
none
Valtorta, R., Signorato, G., Volpato, C. (2019). Pictures as weapons. Delegitimization strategies in the visual propaganda of Forza Nuova [Le immagini come armi di propaganda. La delegittimazione nei manifesti di Forza Nuova]. PSICOLOGIA SOCIALE, 14(2), 259-280 [10.1482/94268].
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