This essay deals with the influence of the Japanese Ukiyo-e figurative universe on the work of an Italian illustrator, Antonio Rubino (1880-1964), and of an American, Maxfield Parrish (1870-1966), between XIX and XX century. In particular, the identification of some specific figures travelled from the famous Manga by Katsushika Hokusai (1760-1849) – three-color woodblock prints – to the illustrated books of Rubino is the starting point for a reflection on the impact the work of the great Japanese master had in the apprenticeship of the artist of Sanremo, «dad» of the Italian comic strip, and for hypotheses regarding the historical occasion of this meeting.
Oggetto del saggio è l’influsso esercitato dall’universo figurativo giapponese dell’Ukiyo-e sull’opera di un illustratore italiano, Antonio Rubino (1880-1964), e di un americano, Maxfield Parrish (1870-1966), a cavallo tra XIX e XX secolo. In particolare, l’individuazione di alcune specifiche figure passate dai celebri Manga di Katsushika Hokusai (1760-1849) – albi xilografici stampati a tre colori – ai libri illustrati di Rubino è il punto di partenza per una riflessione sull’impatto che l’opera del grande maestro giapponese ha avuto nel tirocinio formativo del disegnatore di Sanremo, «papà» del fumetto italiano, e per la formulazione di alcune ipotesi rispetto all’occasione storica di tale incontro.
Negri, M. (2018). Dai manga di Hokusai alle tavole di Rubino. Riflessioni e ipotesi sulla storia di un incontro. L' ILLUSTRAZIONE, II(1), 81-94.
Dai manga di Hokusai alle tavole di Rubino. Riflessioni e ipotesi sulla storia di un incontro
Negri, M
2018
Abstract
This essay deals with the influence of the Japanese Ukiyo-e figurative universe on the work of an Italian illustrator, Antonio Rubino (1880-1964), and of an American, Maxfield Parrish (1870-1966), between XIX and XX century. In particular, the identification of some specific figures travelled from the famous Manga by Katsushika Hokusai (1760-1849) – three-color woodblock prints – to the illustrated books of Rubino is the starting point for a reflection on the impact the work of the great Japanese master had in the apprenticeship of the artist of Sanremo, «dad» of the Italian comic strip, and for hypotheses regarding the historical occasion of this meeting.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.