This paper explores the theme of trust ambivalence and evaluates its impact on consumption behaviour of food products. In the first instance, the potential coexistence of trust and distrust feelings toward a company is examined. Then, the possible extension of trust ambivalence from the producer to its products is measured. Finally, based on the literature showing a relation between ambivalence and behavioural congruence, the hypothesis on the relation between trust ambivalence toward a product and consumption stability over time is tested. Data (N = 92) have been collected using Priester e Petty (1966)'s questionnaire on ambivalence. Structural Equation Modeling (LISREL) showed that trust ambivalence toward a company is significantly associated with product ambivalence and with consumption stability.
Questo articolo affronta il tema dell'ambivalenza di fiducia e valuta il suo impatto sul comportamento di consumo di prodotti alimentari. In primo luogo si esamina la possibile coesistenza di sentimenti di fiducia e di sfiducia nei confronti dell'azienda. Quindi, si verifica la potenziale estendibilità dell'ambivalenza di fiducia dal produttore ai suoi prodotti. Infine, sulla base della letteratura che descrive la relazione fra ambivalenza e congruenza del comportamento (Lwicki, McAllister e Bies, 1998; Moore, 1973) si verifica l'ipotesi per cui alla condizione di ambivalenza di fiducia verso il prodotto corrisponderà una relativa instabilità nel consumo dello stesso prodotto. I dati, raccolti (N = 92) attraverso il questionario già utilizzato da Priester e Petty (1996) per la misurazione dell'ambivalenza e sottoposti al test dei Modelli di Equazioni Strutturali (LISREL), dimostrano che l'ambivalenza di fiducia provata verso un'azienda è in relazione significativa con l'ambivalenza provata nei confronti del prodotto e con la stabilità del comportamento di acquisto.
Olivero, N., Vaccani, C. (2007). Ambivalenza di fiducia e instabilità di consumo. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA(4), 921-940 [10.1421/25838].
Ambivalenza di fiducia e instabilità di consumo
Olivero, N
;Vaccani,C
2007
Abstract
This paper explores the theme of trust ambivalence and evaluates its impact on consumption behaviour of food products. In the first instance, the potential coexistence of trust and distrust feelings toward a company is examined. Then, the possible extension of trust ambivalence from the producer to its products is measured. Finally, based on the literature showing a relation between ambivalence and behavioural congruence, the hypothesis on the relation between trust ambivalence toward a product and consumption stability over time is tested. Data (N = 92) have been collected using Priester e Petty (1966)'s questionnaire on ambivalence. Structural Equation Modeling (LISREL) showed that trust ambivalence toward a company is significantly associated with product ambivalence and with consumption stability.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.