The tutor, a polyvalent figure, acting at the edge between organizational tasks and educational care, is everywhere: in schools, formal education, career guidance, health organizations, higher education,workplaces,welfare agencies.An ambiguous task, prestigious and yet possibly underestimated,since tutors are less trained, relevant or recognized than other professionals.It is possible, then, to talk about a silent disorientation, at risk of fueling ambiguity.Tutorship, as read with pedagogic-systemic lenses,is a complex and conscious action, aimed at educating and forming subjects in self-observation, as well as of the world and system where they are embedded. Being “a not knowing expert” becomes then the feature of intentional pedagogical intervention, facilitating relationships,communications, deliberate acting.A“backstage” job,calling for specific and appropriate training
Il tutor, figura polivalente ai confini tra compiti organizzativi e cura educativa, è ovunque: a scuola, nei contesti di formazione e orientamento, nelle istituzioni sanitarie, universitarie, nelle aziende, nei servizi socio-educativi. Un incarico ambiguo, che offre prestigio ma può anche essere svalutato, in quanto il tutor è meno formato, importante e riconosciuto di altre figure. Si può dunque parlare di un disorientamento silenzioso, che rischia di alimentare ambiguità. La tutorship, letta in termini pedagogico-sistemici, è un’azione complessa e consapevole, volta a educare e formare i soggetti a uno sguardo su di sé, sul mondo e sul sistema nel quale sono inseriti.Essere un “esperto che non sa” diventa così la cifra di un intervento pedagogicamente intenzionale, facilitatore di relazioni, comunicazioni, azioni deliberate. Un lavoro “dietro le quinte” che richiede una formazione specifica e appropriata
Formenti, L. (2018). Esperti di incertezza: il tutor come connettore sistemico. STUDIUM EDUCATIONIS, anno XIX(1), 81-90.
Esperti di incertezza: il tutor come connettore sistemico
Formenti, L
2018
Abstract
The tutor, a polyvalent figure, acting at the edge between organizational tasks and educational care, is everywhere: in schools, formal education, career guidance, health organizations, higher education,workplaces,welfare agencies.An ambiguous task, prestigious and yet possibly underestimated,since tutors are less trained, relevant or recognized than other professionals.It is possible, then, to talk about a silent disorientation, at risk of fueling ambiguity.Tutorship, as read with pedagogic-systemic lenses,is a complex and conscious action, aimed at educating and forming subjects in self-observation, as well as of the world and system where they are embedded. Being “a not knowing expert” becomes then the feature of intentional pedagogical intervention, facilitating relationships,communications, deliberate acting.A“backstage” job,calling for specific and appropriate trainingI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.