This reflection moves from the observation of a growing and extensive awareness of the saturation commitments that characterizes contemporary life of adults and children in Europe. Too much to do and too little time to make it have as an inevitable consequence the habit of haste and superficiality and fragmentation of attention, as demonstrated by the many praises of slowness and invitations to stop formulated by philosophers, sociologists and educationalists contemporaries . The use of language that characterizes poetic writing - connoted by condensation and semantic openness - requires the reader a more intense effort to understand than that required by a plane and ordinary use of language: the effort needed to bridge the gap created by the expressive choices adopted, that make the language itself field of adventure and mystery, invitation to reflection, possibility of sense. Reading experience and hermeneutic debate on poetic texts represent for this reason interesting work spaces, both in order to promote the mental habit of reflective slowness as a meeting template with text, both to facilitate reciprocal listening, opening up wide opportunities to work on dialogue as a model of relationship with others as well as a playful and concrete instrument of citizenship education.

La presente riflessione muove dalla constatazione di una sempre maggiore ed estesa consapevolezza rispetto alla saturazione da impegni che caratterizza la vita contemporanea di adulti e di bambini in Europa. Troppe cose da fare e troppo poco tempo a disposizione per farle hanno come conseguenza inevitabile l’abitudine alla fretta e alla superficialità e frammentarietà dell’attenzione, come dimostrano i tanti elogi della lentezza e gli inviti alla sosta formulati da filosofi, sociologi e pedagogisti contemporanei. L’uso del linguaggio che connota la scrittura poetica – caratterizzato da condensazione e apertura semantica – impone al lettore uno sforzo di comprensione più intenso rispetto a quello richiesto da un uso piano e ordinario del linguaggio: lo sforzo necessario per superare la distanza generata dalle scelte espressive adottate, che rendono il linguaggio stesso campo di avventura ed enigma, invito alla riflessione, possibilità di senso. L’esperienza di lettura e confronto ermeneutico sul testo poetico rappresenta, per questa ragione, interessanti spazi di lavoro, sia nell’ottica di promuovere l’abito mentale della lentezza riflessiva come modello di incontro col testo, sia per favorire l’ascolto reciproco, dischiudendo ampi spazi di lavoro sul tema del dialogo come modello di relazione con gli altri nonché come strumento giocoso e concreto di educazione alla cittadinanza.

Negri, M. (2018). Costretti a fermarsi: il ruolo della poesia nell’educazione a una lentezza riflessiva. In Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà (pp.313-318). Lecce : Pensa MultiMedia.

Costretti a fermarsi: il ruolo della poesia nell’educazione a una lentezza riflessiva

Negri, M
2018

Abstract

This reflection moves from the observation of a growing and extensive awareness of the saturation commitments that characterizes contemporary life of adults and children in Europe. Too much to do and too little time to make it have as an inevitable consequence the habit of haste and superficiality and fragmentation of attention, as demonstrated by the many praises of slowness and invitations to stop formulated by philosophers, sociologists and educationalists contemporaries . The use of language that characterizes poetic writing - connoted by condensation and semantic openness - requires the reader a more intense effort to understand than that required by a plane and ordinary use of language: the effort needed to bridge the gap created by the expressive choices adopted, that make the language itself field of adventure and mystery, invitation to reflection, possibility of sense. Reading experience and hermeneutic debate on poetic texts represent for this reason interesting work spaces, both in order to promote the mental habit of reflective slowness as a meeting template with text, both to facilitate reciprocal listening, opening up wide opportunities to work on dialogue as a model of relationship with others as well as a playful and concrete instrument of citizenship education.
paper
Primary School, Teaching literature, Poetry, Reflective Slowness, Listening
Scuola primaria, Didattica della letteratura, Poesia, Lentezza riflessiva, Ascolto
Italian
Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà
2016
Ulivieri, S.; Binanti, L.; Colazzo, S.; Piccinno, M.
Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà
978-88-6760-547-7
2018
313
318
none
Negri, M. (2018). Costretti a fermarsi: il ruolo della poesia nell’educazione a una lentezza riflessiva. In Scuola Democrazia Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà (pp.313-318). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/188922
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact