The article addresses the topic of innovation in a school context, with a particular focus on the development of processes of digitalization, highlighting the role played by social and personal factors on the motivation to change of the involved subjects. Through the analysis of the data collected on a sample of 420 teachers, the relationships between personal competences and characteristics of the working situation with positive attitude and resistance to change are highlighted. The results allow to formulate some useful indications for the development of activities supporting the innovation processes, with particular attention to the role played by interpersonal relationships and experiences as a community
L’articolo affronta la tematica dell’innovazione in contesto scolastico, con un particolare focus sullo sviluppo di percorsi di digitalizzazione, evidenziando il ruolo giocato dai fattori sociali e personali nella motivazione al cambiamento dei soggetti coinvolti. Attraverso l’analisi dei dati raccolti su di un campione di 420 insegnanti, vengono evidenziate le relazioni tra competenze personali e caratteristiche della condizione lavorativa con l’attitudine positiva da un lato e la resistenza al cambiamento dall’altro. I risultati consentono di formulare una serie di indicazioni utili a sviluppare attività di supporto ai processi di innovazione, con una particolare attenzione al ruolo giocato dalle relazioni interpersonali e i vissuti a livello di comunità
Ferrari, M., Mura, G., Diamantini, D. (2018). Fattori sociali e individuali nella motivazione all’innovazione in un distretto scolastico. SCIENZE E RICERCHE, 55, Gennaio - Febbraio, 37-44.
Fattori sociali e individuali nella motivazione all’innovazione in un distretto scolastico
Ferrari, M;Mura, G;Diamantini, D
2018
Abstract
The article addresses the topic of innovation in a school context, with a particular focus on the development of processes of digitalization, highlighting the role played by social and personal factors on the motivation to change of the involved subjects. Through the analysis of the data collected on a sample of 420 teachers, the relationships between personal competences and characteristics of the working situation with positive attitude and resistance to change are highlighted. The results allow to formulate some useful indications for the development of activities supporting the innovation processes, with particular attention to the role played by interpersonal relationships and experiences as a communityFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
BOA_n55_GenFeb2018_Fattorisociali_ScienzeRicerche.pdf
Solo gestori archivio
Dimensione
328.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
328.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.