The article addresses the topic of innovation in a school context, with a particular focus on the development of processes of digitalization, highlighting the role played by social and personal factors on the motivation to change of the involved subjects. Through the analysis of the data collected on a sample of 420 teachers, the relationships between personal competences and characteristics of the working situation with positive attitude and resistance to change are highlighted. The results allow to formulate some useful indications for the development of activities supporting the innovation processes, with particular attention to the role played by interpersonal relationships and experiences as a community

L’articolo affronta la tematica dell’innovazione in contesto scolastico, con un particolare focus sullo sviluppo di percorsi di digitalizzazione, evidenziando il ruolo giocato dai fattori sociali e personali nella motivazione al cambiamento dei soggetti coinvolti. Attraverso l’analisi dei dati raccolti su di un campione di 420 insegnanti, vengono evidenziate le relazioni tra competenze personali e caratteristiche della condizione lavorativa con l’attitudine positiva da un lato e la resistenza al cambiamento dall’altro. I risultati consentono di formulare una serie di indicazioni utili a sviluppare attività di supporto ai processi di innovazione, con una particolare attenzione al ruolo giocato dalle relazioni interpersonali e i vissuti a livello di comunità

Ferrari, M., Mura, G., Diamantini, D. (2018). Fattori sociali e individuali nella motivazione all’innovazione in un distretto scolastico. SCIENZE E RICERCHE, 55, Gennaio - Febbraio, 37-44.

Fattori sociali e individuali nella motivazione all’innovazione in un distretto scolastico

Ferrari, M;Mura, G;Diamantini, D
2018

Abstract

The article addresses the topic of innovation in a school context, with a particular focus on the development of processes of digitalization, highlighting the role played by social and personal factors on the motivation to change of the involved subjects. Through the analysis of the data collected on a sample of 420 teachers, the relationships between personal competences and characteristics of the working situation with positive attitude and resistance to change are highlighted. The results allow to formulate some useful indications for the development of activities supporting the innovation processes, with particular attention to the role played by interpersonal relationships and experiences as a community
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Education, ICTs, School
Italian
feb-2018
2018
55, Gennaio - Febbraio
37
44
reserved
Ferrari, M., Mura, G., Diamantini, D. (2018). Fattori sociali e individuali nella motivazione all’innovazione in un distretto scolastico. SCIENZE E RICERCHE, 55, Gennaio - Febbraio, 37-44.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BOA_n55_GenFeb2018_Fattorisociali_ScienzeRicerche.pdf

Solo gestori archivio

Dimensione 328.67 kB
Formato Adobe PDF
328.67 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/186558
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact