The cultural, socio-political and economic changes that cross contemporary society are reflected in the schools of all levels, redefining in depth the teaching and learning practices, as well as the relationship between school and family, which currently is affected by several problematic aspects that require a special pedagogical focus. This paper aims to address some of the difficulties that schools today face in the ordinary management of the relation with the families and the possible strategies that can be put in place to deal with them. I will focus on a specific case, related to an infant school in Bergamo, where a research-training project was carried out together with the teachers of the school. After having briefly presented the context of the project and its theoretical-methodological framework, I shall analyse the results, illustrating the issues tackled and the solutions that have been hypothesized to manage consciously the delicate relationship with the families. The link between the overall style and identity of the school and its public image, and the participation of families in the initiatives promoted by the school are the key issues dealt with during the training. The intervention, therefore, will mainly concern these two particular aspects.

I mutamenti culturali, sociali, politici ed economici che attraversano la società contemporanea si riflettono nelle scuole di ogni ordine e grado, ridefinendo in profondità le pratiche di insegnamento-apprendimento, nonché la relazione tra scuola e famiglia, la quale attualmente presenta numerosi aspetti problematici che richiedono di attivare una peculiare attenzione pedagogica. L’intervento intende mettere a tema alcune difficoltà che le scuole oggi incontrano nella gestione ordinaria del rapporto con le famiglie degli alunni e le possibili strategie che possono essere messe in atto per farvi fronte. In esso ci si focalizzerà su un caso specifico, relativo a una scuola dell’infanzia di Bergamo, nella quale si è svolta una ricerca-formazione insieme alle insegnanti dell’istituto. Nell’intervento si presenterà brevemente il contesto del progetto di ricerca-formazione e l’assetto teorico-metodologico che lo ha caratterizzato, per poi soffermarsi su quanto emerso, illustrando le problematiche affrontate e le soluzioni che sono state ipotizzate per riuscire a gestire con consapevolezza il delicato rapporto con le famiglie. L’immagine che la scuola ha di sé e mostra all’esterno, e la partecipazione delle famiglie alle iniziative promosse dalla scuola sono i due aspetti su cui maggiormente si è concentrata la formazione. L’intervento, pertanto, verterà principalmente su di essi.

Ferrante, A. (2017). “Immagine e partecipazione”: un’esperienza di ricerca-formazione in una scuola dell’infanzia sul rapporto problematico tra scuola e famiglia. Intervento presentato a: Convegno Nazionale SIPED “Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento”, Università degli studi di Firenze.

“Immagine e partecipazione”: un’esperienza di ricerca-formazione in una scuola dell’infanzia sul rapporto problematico tra scuola e famiglia

FERRANTE, ALESSANDRO PETER
2017

Abstract

The cultural, socio-political and economic changes that cross contemporary society are reflected in the schools of all levels, redefining in depth the teaching and learning practices, as well as the relationship between school and family, which currently is affected by several problematic aspects that require a special pedagogical focus. This paper aims to address some of the difficulties that schools today face in the ordinary management of the relation with the families and the possible strategies that can be put in place to deal with them. I will focus on a specific case, related to an infant school in Bergamo, where a research-training project was carried out together with the teachers of the school. After having briefly presented the context of the project and its theoretical-methodological framework, I shall analyse the results, illustrating the issues tackled and the solutions that have been hypothesized to manage consciously the delicate relationship with the families. The link between the overall style and identity of the school and its public image, and the participation of families in the initiatives promoted by the school are the key issues dealt with during the training. The intervention, therefore, will mainly concern these two particular aspects.
relazione (orale)
School, Family, Childhood, Participation
Scuola, Famiglia, Infanzia, Partecipazione
Italian
Convegno Nazionale SIPED “Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento”
2017
2017
none
Ferrante, A. (2017). “Immagine e partecipazione”: un’esperienza di ricerca-formazione in una scuola dell’infanzia sul rapporto problematico tra scuola e famiglia. Intervento presentato a: Convegno Nazionale SIPED “Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento”, Università degli studi di Firenze.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/173566
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact