Recent debates on continuing professional development for educators and teachers highlight a “new culture” regarding professionalization, attentive to lifelong learning and the changes which “actions, actors and contexts” are constantly subjected to (Pirard, Barbier, 2012). If, on the one hand, international research shows a faceted and sometimes “fragmented” landscape made up of actions, investments and policies related to educational settings, on the other there is increasing interest in significant and “promising” factors that promote the implementation of “good practices” and in-service training models. In preschools in particular, “the [basic, in-service] professional qualification and the continuing professional development opportunities are often not in line with uniform standards” (Pirard, Barbier 2012, p. 1). This raises questions about the possibility for improving professional development opportunities in terms of sustainability and updating skills throughout the teachers’ professional lives. In this article, we highlight some in-service professional development models, focusing on the role of tutorship and peer learning, their different meanings within the international context, how peer learning models are practiced and how they could be implemented with a view to promoting lifelong training opportunities for educators and teachers.

I più recenti dibattiti sulla formazione professionale continua di educatori e insegnanti mettono in luce una “nuova cultura” della professionalizzazione, attenta all’apprendimento permanente e ai cambiamenti a cui «azioni, attori e contesti» sono costantemente sottoposti (Pirard, Barbier, 2012). Se da un lato la ricerca internazionale mostra un panorama sfaccettato e talora “frammentato” di azioni, investimenti e politiche legate ai contesti educativi, dall’altro lato è crescente l’interesse verso fattori significativi e “promettenti” che favoriscono l’implementazione di “buone pratiche” e modelli di formazione in servizio. Nei servizi per l’infanzia, in particolare, «le qualifiche professionali e le opportunità di formazione [di base e in servizio] spesso non sono allineati a standard uniformi» (Pirard, Barbier, 2012, p. 1) e questo porta ad interrogarsi sulle possibilità di migliorare le opportunità di formazione, in un’ottica di sostenibilità e rinnovamento delle competenze lungo tutto l’arco della vita professionale degli operatori. Nell’articolo porremo l’accento su alcuni modelli di formazione in servizio, focalizzandoci sul ruolo della tutorship e dell’apprendimento tra pari, sulle diverse accezioni con cui essi vengono intesi in contesto internazionale, sui modi in cui modelli di peer-learning sono praticati e potrebbero essere implementati nell’ottica della promozione di occasioni di formazione continua di educatori e insegnanti.

Cescato, S. (2017). Tutorship e ruolo dei pari nella formazione in servizio di educatori e insegnanti. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XV(1), 127-138 [10.7346/-fei-XV-01-17_10].

Tutorship e ruolo dei pari nella formazione in servizio di educatori e insegnanti.

CESCATO, SILVIA
2017

Abstract

Recent debates on continuing professional development for educators and teachers highlight a “new culture” regarding professionalization, attentive to lifelong learning and the changes which “actions, actors and contexts” are constantly subjected to (Pirard, Barbier, 2012). If, on the one hand, international research shows a faceted and sometimes “fragmented” landscape made up of actions, investments and policies related to educational settings, on the other there is increasing interest in significant and “promising” factors that promote the implementation of “good practices” and in-service training models. In preschools in particular, “the [basic, in-service] professional qualification and the continuing professional development opportunities are often not in line with uniform standards” (Pirard, Barbier 2012, p. 1). This raises questions about the possibility for improving professional development opportunities in terms of sustainability and updating skills throughout the teachers’ professional lives. In this article, we highlight some in-service professional development models, focusing on the role of tutorship and peer learning, their different meanings within the international context, how peer learning models are practiced and how they could be implemented with a view to promoting lifelong training opportunities for educators and teachers.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
In-Service Professional Development; Peer-Learning; Tutorship; Critical Reflection; Early Childhood Education and Care (ECEC) Settings.
Formazione in Servizio; Apprendimento tra Pari; Tutorship; Riflessione Critica; Servizi per l’infanzia.
Italian
2017
XV
1
127
138
none
Cescato, S. (2017). Tutorship e ruolo dei pari nella formazione in servizio di educatori e insegnanti. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XV(1), 127-138 [10.7346/-fei-XV-01-17_10].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/159071
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