This qualitative study focused on co-regulation processes related to the actions and the beliefs of pre-service teacher students specifically on the transition from on-campus university workshop to real classroom teaching. We examined a course hold through the collaboration between University and Primary School that implements a problem-based learning curriculum using Lego Mindstorms NXT 2.0 robots. The corpus of data were collected through reflexive written and focus group; texts were analyzed with ADAP grid (Discourse Analysis about Professional Development, Balslev, Vanhulle, Dieci, 2015). We found heuristic categories that define action strategies, competencies, conceptual change and new teaching knowledge.

Zecca, L. (2016). Progettazione didattica e co-regolazione nell’alternanza tra laboratori in Università e tirocinio a Scuola. In Perla L, Vinci V, V. Tamborra, M. Masciopinto (a cura di), La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. Pensa MultiMedia Editore s.r.l..

Progettazione didattica e co-regolazione nell’alternanza tra laboratori in Università e tirocinio a Scuola

ZECCA, LUISA
Primo
2016

Abstract

This qualitative study focused on co-regulation processes related to the actions and the beliefs of pre-service teacher students specifically on the transition from on-campus university workshop to real classroom teaching. We examined a course hold through the collaboration between University and Primary School that implements a problem-based learning curriculum using Lego Mindstorms NXT 2.0 robots. The corpus of data were collected through reflexive written and focus group; texts were analyzed with ADAP grid (Discourse Analysis about Professional Development, Balslev, Vanhulle, Dieci, 2015). We found heuristic categories that define action strategies, competencies, conceptual change and new teaching knowledge.
Capitolo o saggio
formazione insegnanti, co-regolazione, progettazione didattica, ricerca-azione, scuola primaria
Italian
La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche
Perla L; Vinci V; Tamborra,V; Masciopinto, M
2016
978-88-6760-380-0
Pensa MultiMedia Editore s.r.l.
Zecca, L. (2016). Progettazione didattica e co-regolazione nell’alternanza tra laboratori in Università e tirocinio a Scuola. In Perla L, Vinci V, V. Tamborra, M. Masciopinto (a cura di), La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. Pensa MultiMedia Editore s.r.l..
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ZECCAdef.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 864.28 kB
Formato Adobe PDF
864.28 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/146524
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact