The theme of sustainable development is linked to the significant changes that have affected the world of work, particularly male and female identities and the dynamics of reconciling family and work. Until some decades ago, traditional gender roles dictated that fathers were primarily engaged in the productive sphere and mothers in the sphere of care. The entry of women into the labour market has not however led to a redefinition of these roles, but rather to a progressive increase in the amount of time devoted to work by both women and men, given that female access to work has gone hand in hand with a marked rise in consumption. The Western model of development is almost exclusively based on increasing both production and consumption, and consequently on increasing the pace of, and time devoted to work. This has led to a constant increase in the work carried out by men and women outside of the family as well as to growing difficulty in reconciling the demands of production with those of the family. The situation has been further modified by the consequent redistribution of labour at an international level, which has led to significant numbers of immigrants coming to Italy to work as caregivers. All of these changes are giving rise to growing levels of dissatisfaction and frustration. In contrast, from a sustainable development perspective there is a need to restructure gender roles, side by side with a restructuring of the pace of work and the time spent working: a lowering of the current levels of consumption would lead to a reduction in the working hours of both men and women, allowing them to devote more time to their private lives and to care. For such a goal to be attained, the educational sector must play its part by making the younger generations aware of the connection between models of development and gender roles

Il tema dello sviluppo sostenibile è legato ai cambiamenti significativi che hanno interessato il mondo del lavoro, in particolare le identità maschili e femminili e le dinamiche di riconciliazione tra famiglia e lavoro. Fino a qualche decennio fa, i tradizionali ruoli di genere vedevano i padri principalmente impegnati nella sfera produttiva e le madri nella sfera della cura. L'ingresso delle donne nel mercato del lavoro non ha tuttavia portato a una ridefinizione di questi ruoli, ma piuttosto a un progressivo aumento del tempo dedicato al lavoro sia delle donne che degli uomini, dato che l'accesso femminile al lavoro è andato di pari passo con un marcato aumento del consumo. Il modello di sviluppo occidentale si basa quasi esclusivamente sull'aumento della produzione e del consumo e, di conseguenza, sull'aumento del ritmo e del tempo dedicato al lavoro. Ciò ha portato ad un costante aumento del lavoro svolto da uomini e donne al di fuori della famiglia, nonché a una crescente difficoltà nel conciliare le esigenze della produzione con quelle della famiglia. La situazione è stata ulteriormente modificata dalla conseguente ridistribuzione del lavoro a livello internazionale, che ha portato a un numero significativo di immigrati che arrivano in Italia per lavorare come badanti. Tutti questi cambiamenti stanno generando crescenti livelli di insoddisfazione e frustrazione. Al contrario, da una prospettiva di sviluppo sostenibile è necessario ristrutturare i ruoli di genere, parallelamente a una ristrutturazione del ritmo di lavoro e del tempo impiegato per lavorare: un abbassamento degli attuali livelli di consumo porterebbe a una riduzione del lavoro ore di uomini e donne, permettendo loro di dedicare più tempo alla loro vita privata e di prendersi cura di loro. Per raggiungere questo obiettivo, il settore educativo deve fare la sua parte rendendo le giovani generazioni consapevoli della connessione tra modelli di sviluppo e ruoli di genere

Seveso, G. (2013). Sviluppo sostenibile e identità di genere. In Storni A, Ciciriello L, Castellani V, Sala S (a cura di), Produzione e consumo verso la Green Economy: uso e gestione sostenibile delle risorse (pp. 127-133). Trento : Tangram edizioni.

Sviluppo sostenibile e identità di genere

Seveso, G
2013

Abstract

The theme of sustainable development is linked to the significant changes that have affected the world of work, particularly male and female identities and the dynamics of reconciling family and work. Until some decades ago, traditional gender roles dictated that fathers were primarily engaged in the productive sphere and mothers in the sphere of care. The entry of women into the labour market has not however led to a redefinition of these roles, but rather to a progressive increase in the amount of time devoted to work by both women and men, given that female access to work has gone hand in hand with a marked rise in consumption. The Western model of development is almost exclusively based on increasing both production and consumption, and consequently on increasing the pace of, and time devoted to work. This has led to a constant increase in the work carried out by men and women outside of the family as well as to growing difficulty in reconciling the demands of production with those of the family. The situation has been further modified by the consequent redistribution of labour at an international level, which has led to significant numbers of immigrants coming to Italy to work as caregivers. All of these changes are giving rise to growing levels of dissatisfaction and frustration. In contrast, from a sustainable development perspective there is a need to restructure gender roles, side by side with a restructuring of the pace of work and the time spent working: a lowering of the current levels of consumption would lead to a reduction in the working hours of both men and women, allowing them to devote more time to their private lives and to care. For such a goal to be attained, the educational sector must play its part by making the younger generations aware of the connection between models of development and gender roles
Capitolo o saggio
educazione a sviluppo sostenibile; educazione famliare e sviluppo sostenibile; educazione e ruolo di genere
Education and sustainable development; Family education and sustainable development; Education and gender roles
Italian
Produzione e consumo verso la Green Economy: uso e gestione sostenibile delle risorse
Storni A; Ciciriello L; Castellani V; Sala S
2013
2013
9788864580791
Tangram edizioni
127
133
Seveso, G. (2013). Sviluppo sostenibile e identità di genere. In Storni A, Ciciriello L, Castellani V, Sala S (a cura di), Produzione e consumo verso la Green Economy: uso e gestione sostenibile delle risorse (pp. 127-133). Trento : Tangram edizioni.
reserved
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
sviluppo sostenibile.pdf

Solo gestori archivio

Descrizione: file principale, articolo completo
Dimensione 469.2 kB
Formato Adobe PDF
469.2 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/97545
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact