The gap between the new “digital natives” learning styles and teaching strategies and practices - yet very traditional in Italy - is wide. We need to re-think radically the teaching and learning setting at least concerning three fundamental issues: a. the physical spaces of education, b. the methodological approaches, c. the technologies involved in the learning process. The aim is to sketch a possible design for the new digitally augmented education, based on a social-constructivist approach. The analysis of data and evidences related to behavioral and cognitive styles of the younger generations led us to identify the logic of scientific discovery (in this case understood in terms of bayesian epistemology) as the best suited cultural matrix to develop a model of augmented education. In order to expose our proposal, first we describe how and why the brain-frame of the “digital natives” is different whether compared with our Gutenberg-based way of teaching. The second part describes the design of our methodological and technological proposal and outlines its three steps structure: Tool box, Cooperative problem solving, and Situation room. The third part draws some remarks about the impact of this approach on the concept of democratic citizenship.

Il divario tra i nuovi stili di apprendimento dei "nativi digitali" e le strategie e le pratiche didattiche della scuola italiana è ancora molto ampio. Si rende quindi necessario ripensare radicalmente l'impostazione dell’insegnamento e dell'apprendimento almeno per quanto riguarda tre questioni fondamentali: a. gli spazi fisici dell’istruzione, b. gli approcci metodologici, c. le tecnologie coinvolte nel processo di apprendimento. L’articolo ha lo scopo di delineare una possibile proposta per la nuova “educazione aumentata” dalla tecnologia digitale, basata su un approccio socio-costruttivista. L’analisi di dati ed evidenze relativi agli stili comportamentali e cognitivi delle nuove generazioni ci ha condotto a individuare nella logica della scoperta scientifica (nel caso specifico riletta alla luce dell’epistemologia bayesiana) la matrice culturale più consona per sviluppare un modello di didattica aumentato dalle tecnologie. Per esporre la nostra proposta, si è pensato di suddividere l’articolo in tre parti: nella prima descriviamo come e perché il brain-frame dei "nativi digitali" è incompatibile con una didattica ancora largamente gutemberghiana. Nella seconda, delineiamo la nostra proposta metodologica e tecnologica che si articola in tre fasi: Tool box, Problem solving cooperativo e Situation room. La parte terza trae alcune conclusioni riguardi l'impatto di questo nostro approccio sul concetto di cittadinanza democratica.

Ferri, P., Moriggi, S. (2014). La Classe di Bayes: note metodologiche, epistemologiche ed operative per una reale digitalizzazione della didattica nella scuola italiana. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, 5, 1-18.

La Classe di Bayes: note metodologiche, epistemologiche ed operative per una reale digitalizzazione della didattica nella scuola italiana

FERRI, PAOLO MARIA;MORIGGI, STEFANO
2014

Abstract

The gap between the new “digital natives” learning styles and teaching strategies and practices - yet very traditional in Italy - is wide. We need to re-think radically the teaching and learning setting at least concerning three fundamental issues: a. the physical spaces of education, b. the methodological approaches, c. the technologies involved in the learning process. The aim is to sketch a possible design for the new digitally augmented education, based on a social-constructivist approach. The analysis of data and evidences related to behavioral and cognitive styles of the younger generations led us to identify the logic of scientific discovery (in this case understood in terms of bayesian epistemology) as the best suited cultural matrix to develop a model of augmented education. In order to expose our proposal, first we describe how and why the brain-frame of the “digital natives” is different whether compared with our Gutenberg-based way of teaching. The second part describes the design of our methodological and technological proposal and outlines its three steps structure: Tool box, Cooperative problem solving, and Situation room. The third part draws some remarks about the impact of this approach on the concept of democratic citizenship.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
education, digital natives, digitally augmented education
Italian
2014
5
1
18
765
open
Ferri, P., Moriggi, S. (2014). La Classe di Bayes: note metodologiche, epistemologiche ed operative per una reale digitalizzazione della didattica nella scuola italiana. JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES, 5, 1-18.
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