Plato’s thought connects politics, theory, and the soul, stressing the need to educate desire. Dialogues like Phaedrus, Symposium, Republic, and Laws show desire as key to pursuing truth and the good. This article explores how Plato frames the education of desire and proposes a teaching approach to introduce this concept to third-grade high school students.

Bartolini, E. (2025). La filosofia di Platone tra educazione e desiderio. Una proposta didattica. COMUNICAZIONE FILOSOFICA, 55(2), 26-38.

La filosofia di Platone tra educazione e desiderio. Una proposta didattica

Bartolini, E
2025

Abstract

Plato’s thought connects politics, theory, and the soul, stressing the need to educate desire. Dialogues like Phaedrus, Symposium, Republic, and Laws show desire as key to pursuing truth and the good. This article explores how Plato frames the education of desire and proposes a teaching approach to introduce this concept to third-grade high school students.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Philosophy, Plato, Eros, Desire, Education
Platone, desiderio, eros, educazione, didattica
Italian
2025
55
2
26
38
open
Bartolini, E. (2025). La filosofia di Platone tra educazione e desiderio. Una proposta didattica. COMUNICAZIONE FILOSOFICA, 55(2), 26-38.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bartolini-2025-Comunicazione Filosofica-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Altro
Dimensione 2.07 MB
Formato Adobe PDF
2.07 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/575810
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact