This paper deals with the topic of home education, focusing on the relationship between teachers and family members of sick children unable to attend school. Starting from the teachers’ words, collected during the school year 2020-2021, we assume that their relationship with family members is conditioned by some factors, such as the type of disease (oncology or psychiatry), the school grade attended, and the age of the pupils. It is also evident that in many cases it is not a central issue for teachers in their profession. These results confirm the need for more reflection about this topic by teachers working in nontraditional school settings.
Il presente contributo tratta il tema dell’istruzione domiciliare e in particolare la relazione tra insegnanti e familiari dei bambini malati, che non possono frequentare la scuola di appartenenza. Le prime riflessioni sui dati raccolti durante l’anno scolastico 2020-2021 mostrano come la relazione con i familiari risulta condizionata da alcuni fattori, quali il tipo di malattia (oncologica o neuropsichiatrica), il grado di scuola frequentato e l’età degli allievi. È altresì evidente come in numerosi casi essa non costituisce per i docenti un tema centrale nella loro professione. Questi primi risultati confermano l’importanza di riportare al centro dell’attenzione il tema trattato, in particolar modo nei contesti scolastici non tradizionali
Mosconi, G., Zaninelli, F. (2025). La relazione tra insegnanti e famiglie durante gli interventi di istruzione domiciliare. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 26(1), 193-203 [10.36253/rief-17254].
La relazione tra insegnanti e famiglie durante gli interventi di istruzione domiciliare
Zaninelli, F. L.
2025
Abstract
This paper deals with the topic of home education, focusing on the relationship between teachers and family members of sick children unable to attend school. Starting from the teachers’ words, collected during the school year 2020-2021, we assume that their relationship with family members is conditioned by some factors, such as the type of disease (oncology or psychiatry), the school grade attended, and the age of the pupils. It is also evident that in many cases it is not a central issue for teachers in their profession. These results confirm the need for more reflection about this topic by teachers working in nontraditional school settings.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Zaninelli-Mosconi-2025-Rivista Italiana Di Educazione Familiare-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
568.89 kB
Formato
Adobe PDF
|
568.89 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


