This paper deals with the topic of home education, focusing on the relationship between teachers and family members of sick children unable to attend school. Starting from the teachers’ words, collected during the school year 2020-2021, we assume that their relationship with family members is conditioned by some factors, such as the type of disease (oncology or psychiatry), the school grade attended, and the age of the pupils. It is also evident that in many cases it is not a central issue for teachers in their profession. These results confirm the need for more reflection about this topic by teachers working in nontraditional school settings.

Il presente contributo tratta il tema dell’istruzione domiciliare e in particolare la relazione tra insegnanti e familiari dei bambini malati, che non possono frequentare la scuola di appartenenza. Le prime riflessioni sui dati raccolti durante l’anno scolastico 2020-2021 mostrano come la relazione con i familiari risulta condizionata da alcuni fattori, quali il tipo di malattia (oncologica o neuropsichiatrica), il grado di scuola frequentato e l’età degli allievi. È altresì evidente come in numerosi casi essa non costituisce per i docenti un tema centrale nella loro professione. Questi primi risultati confermano l’importanza di riportare al centro dell’attenzione il tema trattato, in particolar modo nei contesti scolastici non tradizionali

Mosconi, G., Zaninelli, F. (2025). La relazione tra insegnanti e famiglie durante gli interventi di istruzione domiciliare. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 26(1), 193-203 [10.36253/rief-17254].

La relazione tra insegnanti e famiglie durante gli interventi di istruzione domiciliare

Zaninelli, F. L.
2025

Abstract

This paper deals with the topic of home education, focusing on the relationship between teachers and family members of sick children unable to attend school. Starting from the teachers’ words, collected during the school year 2020-2021, we assume that their relationship with family members is conditioned by some factors, such as the type of disease (oncology or psychiatry), the school grade attended, and the age of the pupils. It is also evident that in many cases it is not a central issue for teachers in their profession. These results confirm the need for more reflection about this topic by teachers working in nontraditional school settings.
Articolo in rivista - Review Essay
homebound schooling,nontraditional school settings,teacher/family relationship,primary school,secondary and high school
istruzione domiciliare, contesti scolastici non tradizionali, relazione insegnanti/famiglie, scuola primaria, scuola secondaria di primo e secondo grado
Italian
29-lug-2025
2025
26
1
193
203
open
Mosconi, G., Zaninelli, F. (2025). La relazione tra insegnanti e famiglie durante gli interventi di istruzione domiciliare. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 26(1), 193-203 [10.36253/rief-17254].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zaninelli-Mosconi-2025-Rivista Italiana Di Educazione Familiare-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 568.89 kB
Formato Adobe PDF
568.89 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/565043
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact