This contribution is inscribed in the wake of studies recognizing the importance of promoting educational and schooling experiences that generate ecological relationships with the world (Guerra, 2020; Mortari, 2020; Bianchi et al., 2022) and enhancing the potential inherent in contexts beyond the traditional classroom (Humberstone et al., 2015; Barnett & Jackson, 2019). Specifically, we intend to bear witness to a research project – PON “Ricerca e Innovazione” 2014-2020 Axis IV − rooted in a theoretical and methodological framework traceable in the Una scuola Manifesto (Antonacci & Guerra, 2018), aimed at promoting ecological reflections and practices in the encounter between the world of school and outdoor contexts. Within this framework, the research aims to outline roadmap for rethinking the school form as a pedagogical device of openness to the world (Massa, 2019), a space of life where the future unfolds as a desire capable of orienting and transforming the present (Bloch, 1954/2019; Antonacci, 2023).
Il contributo si inscrive nel solco di studi che riconoscono l’importanza di promuovere esperienze educative e scolastiche volte a generare relazioni ecologiche con il mondo (Guerra, 2020; Mortari, 2020; Bianchi et al., 2022), unitamente alla valorizzazione delle potenzialità insite in tutti quei contesti che si collocano oltre l’aula scolastica tradizionalmente intesa (Humberstone et al., 2015; Barnett & Jackson, 2019). Nello specifico, si testimonia un progetto di ricerca PON – “Ricerca e Innovazione” 2014-2020 Asse IV −, radicato in un quadro teorico-metodologico rintracciabile ne il Manifesto Una scuola (Antonacci & Guerra, 2018), che ha inteso promuovere riflessioni e pratiche nell’incontro tra mondo della scuola e contesti all’aperto. In questa direzione, la ricerca si pone l’obiettivo di delineare delle roadmap per ripensare la forma-scuola come dispositivo pedagogico di apertura al mondo (Massa, 1999), spazio di vita in cui il futuro si dispiega come desiderio capace di orientare e trasformare il presente (Bloch, 1954/2019; Antonacci, 2023).
Schiavone, G. (2025). Cinque assi per Una scuola green e outdoor. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, 20(1), 171-186 [10.6092/issn.1970-2221/21300].
Cinque assi per Una scuola green e outdoor
Schiavone, G
2025
Abstract
This contribution is inscribed in the wake of studies recognizing the importance of promoting educational and schooling experiences that generate ecological relationships with the world (Guerra, 2020; Mortari, 2020; Bianchi et al., 2022) and enhancing the potential inherent in contexts beyond the traditional classroom (Humberstone et al., 2015; Barnett & Jackson, 2019). Specifically, we intend to bear witness to a research project – PON “Ricerca e Innovazione” 2014-2020 Axis IV − rooted in a theoretical and methodological framework traceable in the Una scuola Manifesto (Antonacci & Guerra, 2018), aimed at promoting ecological reflections and practices in the encounter between the world of school and outdoor contexts. Within this framework, the research aims to outline roadmap for rethinking the school form as a pedagogical device of openness to the world (Massa, 2019), a space of life where the future unfolds as a desire capable of orienting and transforming the present (Bloch, 1954/2019; Antonacci, 2023).| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Schiavone-2025-Ricerche di Pedagogia e Didattica-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
611.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
611.25 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


