As part of the MUSA-Multilayered Urban Sustainability Action project funded by the European Union – NextGenerationEU, the Open-Air Lab for a Culture of Sustainability research group has developed a series of initiatives aimed at both the scientific community and the general public with a view to promoting a culture of sustainability through strategies and methodologies specific to participatory research and training processes. This chapter presents one of the actions carried out: the Sustainability and the City podcast, created to disseminate some of the research promoted and developed within the MUSA project. In particular, it discusses the theoretical and methodological choices made to bring together multidisciplinary perspectives on sustainability and bring scientific research closer to the public, highlighting the profiles of researchers, their professional stories in the context of the project, and the possible prospects for supporting a culture of sustainability accessible to all, with the aim of promoting a virtuous circle between research and education.
Nell’ambito del progetto MUSA-Multilayered Urban Sustainability Action finanziato dall’unione Europea – NextGenerationEU, il gruppo di ricerca Open-Air Lab per una Cultura della Sostenibilità ha realizzato una serie di iniziative rivolte parallelamente alla comunità scientifica e alla cittadinanza in un’ottica di open science volte alla promozione di una cultura della sostenibilità attraverso strategie e metodologie proprie dei processi di ricerca e formazione partecipati. Il capitolo presenta una delle azioni realizzate: il Podcast Sustainability and the City, creato per diffondere alcune delle ricerche promosse e maturate all’interno del progetto MUSA. In particolare si discutono le scelte teoriche e metodologiche operate, per la messa in dialogo di prospettive multidisciplinari intorno alla sostenibilità e l’avvicinamento della ricerca scientifica alla cittadinanza, valorizzando la narrazione dei profili di ricercatrici e ricercatori, le loro storie professionali nel contesto del progetto e le prospettive possibili a sostegno di una cultura della sostenibilità accessibile a tutti, nell’intento di promuovere una circolarità virtuosa tra ricerca e formazione.
Antonacci, F., Guerra, M. (2025). Dar voce alla ricerca per farne formazione. Il podcast Sustainability and the City. In P. Malavasi (a cura di), Ricerca, servizi, politiche territoriali pedagogiche. Trasformative, innovative, emancipative (pp. 434-440). Lecce : Pensa Multimedia.
Dar voce alla ricerca per farne formazione. Il podcast Sustainability and the City
Antonacci, F
;Guerra, M
2025
Abstract
As part of the MUSA-Multilayered Urban Sustainability Action project funded by the European Union – NextGenerationEU, the Open-Air Lab for a Culture of Sustainability research group has developed a series of initiatives aimed at both the scientific community and the general public with a view to promoting a culture of sustainability through strategies and methodologies specific to participatory research and training processes. This chapter presents one of the actions carried out: the Sustainability and the City podcast, created to disseminate some of the research promoted and developed within the MUSA project. In particular, it discusses the theoretical and methodological choices made to bring together multidisciplinary perspectives on sustainability and bring scientific research closer to the public, highlighting the profiles of researchers, their professional stories in the context of the project, and the possible prospects for supporting a culture of sustainability accessible to all, with the aim of promoting a virtuous circle between research and education.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Antonacci-2025-Dar voce alla ricerca-VoR .pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
6.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


