The concept of cultural heritage has shifted enormously over time. From an exclusive focus on cultural objects, we have come to also value the relationship between cultural content and the people who encounter it. Museums in particular have embraced this new approach by implementing a series of key changes, acting as a model for other sectors. These changes have been successful in addressing the needs of our ever-evolving society. From a pedagogical perspective, engaging with the contemporary world demands a focus on tangible and intangible cultural heritage, art research, and arts-based research practices. The paper puts forward a theoretical rationale for this position, followed by selected case studies.
Il concetto di patrimonio culturale ha subito importanti trasformazioni nel tempo. Da un’attenzione mirata esclusivamente all’oggetto culturale, si è passati alla valorizzazione del rapporto tra il contenuto e le persone che vi entravano in contatto. In particolare, il mondo dei musei ha saputo percorrere questa nuova strada assumendo in sé una serie di necessari mutamenti, diventati di riferimento anche per altre realtà. Questi cambiamenti sono riusciti a cogliere le esigenze di una società in costante mutamento. Da un punto di vista pedagogico, i patrimoni culturali materiali e immateriali, la ricerca artistica, le pratiche dell’arts-based research sono elementi di attenzione, per riuscire a entrare pienamente in dialogo con il mondo contemporaneo. A partire da riflessioni teoriche, il contributo presenterà alcuni studi di caso.
Zuccoli, F. (2024). Patrimoni culturali per una società in trasformazione. IUL RESEARCH, 5(10), 198-212.
Patrimoni culturali per una società in trasformazione
Zuccoli, F
2024
Abstract
The concept of cultural heritage has shifted enormously over time. From an exclusive focus on cultural objects, we have come to also value the relationship between cultural content and the people who encounter it. Museums in particular have embraced this new approach by implementing a series of key changes, acting as a model for other sectors. These changes have been successful in addressing the needs of our ever-evolving society. From a pedagogical perspective, engaging with the contemporary world demands a focus on tangible and intangible cultural heritage, art research, and arts-based research practices. The paper puts forward a theoretical rationale for this position, followed by selected case studies.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zuccoli-2024-IUL Res-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
614.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
614.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.