The article proposes a theoretical-critical reflection to reason around some of theaspects of resistance within the national school community that have not facilitated a full acceptance and implementation of the idea of assessment outlined by Ministerial Order172/2020, related to primary schools. Therefore, abackground of critical deconstruction of the evaluative culture that predominates in neoliberal society willbe deployed.This, founded on the myth of objectivity and the ideology of merit, pervades scholastic discourse and practices, obstructing a significant diffusion of formative assessment and assessment for learning, which embraces descriptive modalities, capable of embracing the density, multifacetedness,and specificity of training paths.

L’articolo propone una riflessione teorico-critica per ragionare intorno ad alcuni degli aspetti di resistenza, all’interno della comunità scolastica nazionale, che non hanno favorito una piena accoglienza e implementazione dell’idea di valutazione tratteggiata dall’ordinanza ministeriale 172/2020, riferita alla scuola primaria. Verrà così dispiegato uno sfondo di rilettura critica della cultura valutativa predominantenella società neoliberista. Questa, fondata sul mito dell’oggettività e sull’ideologia del merito, pervade i discorsi e le pratiche scolastiche, ostacolando una significativa diffusione di una valutazione formativa e per l’apprendimento, che abbracci modalità descrittive, capaci di accogliere la densità, la poliedricità e la specificità dei percorsi formativi

Rinaldi, A. (2024). Una rilettura critica della cultura valutativa predominante per lo sviluppo di una valutazione formativa e descrittiva. IUL RESEARCH, 5(9), 295-310 [10.57568/iulresearch.v5i9.573].

Una rilettura critica della cultura valutativa predominante per lo sviluppo di una valutazione formativa e descrittiva

Rinaldi, A
2024

Abstract

The article proposes a theoretical-critical reflection to reason around some of theaspects of resistance within the national school community that have not facilitated a full acceptance and implementation of the idea of assessment outlined by Ministerial Order172/2020, related to primary schools. Therefore, abackground of critical deconstruction of the evaluative culture that predominates in neoliberal society willbe deployed.This, founded on the myth of objectivity and the ideology of merit, pervades scholastic discourse and practices, obstructing a significant diffusion of formative assessment and assessment for learning, which embraces descriptive modalities, capable of embracing the density, multifacetedness,and specificity of training paths.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Formative assessment, descriptive judgment, primary school, merit, objectivity
Valutazione formativa, giudizio descrittivo, scuola primaria, merito, oggettività
Italian
2024
5
9
295
310
open
Rinaldi, A. (2024). Una rilettura critica della cultura valutativa predominante per lo sviluppo di una valutazione formativa e descrittiva. IUL RESEARCH, 5(9), 295-310 [10.57568/iulresearch.v5i9.573].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rinaldi-2024-IUL Res-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 350.36 kB
Formato Adobe PDF
350.36 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/497301
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact