Despite the regime of the Grand Ayatollahs’ claims of preserving identity, neoliberal temptations have infiltrated the educational policies of the Islamic Republic of Iran. This is evidenced by the washback effect resulting from the establishment of stringent university entrance exams, which encourage teachers to engage in extracurricular teaching to the test, leading to harmful and difficult-to-stop practices due to the privileges and profits they yield. In Iran, as elsewhere, in promoting self-affirmation, competitiveness, and merit, neoliberal pressures fuel the dichotomous relationships that pit winner against loser, included against excluded, success against failure, profit against loss. They lead to neglecting human potentials that are hard to measure and reduce the emphasis on educating students’ sensitivity to cultural content that is less readily monetizable.

A dispetto delle pretese di preservazione identitaria che permeano il regime dei Grandi Āyatollāh, le tentazioni neoliberiste hanno finito per insinuarsi anche nelle politiche educative della Repubblica Islamica dell’Iran. Ne è prova l’effetto washback risultante dall’istituzione dei severi test di accesso alle università, che incentivano l’inclinazione degli insegnanti alla pratica extracurriculare del teaching to the test, innescando logiche viziose, difficili da arrestare, per via dei privilegi e degli introiti che ne derivano. In Iran come altrove, nel promuovere autoaffermazione, spirito competitivo e merito, le sollecitazioni neoliberiste alimentano le relazioni dicotomiche che vedono opporsi vincitore a perdente, incluso a escluso, successo a insuccesso, profitto a perdita; inducono a trascurare le potenzialità umane difficilmente commensurabili e allentano la tensione a educare la sensibilità dei discenti a contenuti culturali meno prontamente monetizzabili.

Colonello, P. (2022). L’Iran e le trappole neoliberiste in educazione. Conflitti e contagi. METIS, supplemento 2022, 141-151.

L’Iran e le trappole neoliberiste in educazione. Conflitti e contagi.

Colonello, P
2022

Abstract

Despite the regime of the Grand Ayatollahs’ claims of preserving identity, neoliberal temptations have infiltrated the educational policies of the Islamic Republic of Iran. This is evidenced by the washback effect resulting from the establishment of stringent university entrance exams, which encourage teachers to engage in extracurricular teaching to the test, leading to harmful and difficult-to-stop practices due to the privileges and profits they yield. In Iran, as elsewhere, in promoting self-affirmation, competitiveness, and merit, neoliberal pressures fuel the dichotomous relationships that pit winner against loser, included against excluded, success against failure, profit against loss. They lead to neglecting human potentials that are hard to measure and reduce the emphasis on educating students’ sensitivity to cultural content that is less readily monetizable.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Iran; washback effect; teaching to the test; success; merit; human capital; neoliberalism; neoliberism; inequality; education; Islam;
Neoliberismo; competitività; Iran; successo; merito; capitale umano; educazione; Islam; disuguaglianze;
Italian
2022
supplemento 2022
141
151
open
Colonello, P. (2022). L’Iran e le trappole neoliberiste in educazione. Conflitti e contagi. METIS, supplemento 2022, 141-151.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Colonello-2022-Educazione e neoliberismi-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Altro
Dimensione 1.06 MB
Formato Adobe PDF
1.06 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/492679
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact