The unsustainability of current trends in daily mobility and the need to manage travel demand constitute the background of this article, which focuses on the notions of attitudes and mode choice behavior. In this context, an approach to the study of their mutual relationship is put forward and exemplified by the discussion of an attitude dimension, “social mixing and secessionism in daily mobility”, focused on the propensity to share space with strangers during travel. The author then presents the results of an exploratory empirical study, carried out on a sample of college students in Milan in 2010 and aimed at testing the existence and the internal structure of the construct. While the complexity of the attitude dimension will probably require further studies, the results confirm the heuristic potential of the proposed theoretical framework
Situandosi nel più ampio contesto dell’insostenibilità dei trasporti e delle relative politiche di gestione della domanda di mobilità, l’articolo presenta una discussione dei concetti di scelta modale ed atteggiamento sociale e propone un approccio per indagare i loro rapporti reciproci. Allo scopo di illustrare le potenzialità di tale approccio, una dimensione di atteggiamento relativa alla propensione a condividere lo spazio negli spostamenti – denominata “secessione-commistione nella mobilità quotidiana” – viene proposta a livello teorico. L’autore presenta infine i risultati di uno studio empirico esplorativo, volto a determinare esistenza ed articolazione di tale dimensione, condotto su un campione di studenti universitari milanesi nel 2010; esso tende a rivelare la complessità dell’atteggiamento indagato, ma anche la fecondità euristica della concettualizzazione proposta
Mattioli, G. (2011). Scelta modale, atteggiamenti e condivisione dello spazio nella mobilità quotidiana. SOCIOLOGIA URBANA E RURALE(94), 103-118 [10.3280/SUR2011-094008].
Scelta modale, atteggiamenti e condivisione dello spazio nella mobilità quotidiana
MATTIOLI, GIULIO
2011
Abstract
The unsustainability of current trends in daily mobility and the need to manage travel demand constitute the background of this article, which focuses on the notions of attitudes and mode choice behavior. In this context, an approach to the study of their mutual relationship is put forward and exemplified by the discussion of an attitude dimension, “social mixing and secessionism in daily mobility”, focused on the propensity to share space with strangers during travel. The author then presents the results of an exploratory empirical study, carried out on a sample of college students in Milan in 2010 and aimed at testing the existence and the internal structure of the construct. While the complexity of the attitude dimension will probably require further studies, the results confirm the heuristic potential of the proposed theoretical frameworkI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.