Recent evidence suggests that the ability to learn abstract rules from visual sequences (Rule Learning, RL) is modulated by working memory. However, there is no direct evidence of this relationship, especially during the first year of life. The present study aims to investigate the effect of working memory load on visual RL in three-month-old infants by manipulating how the rule is presented (simultaneous vs. sequential). The results show that infants learn the rule only when the items are delivered simultaneously, emphasizing the direct link between working memory and visual RL abilities.
Recenti evidenze suggeriscono che l’apprendimento di regole astratte da sequenze visive (Rule Learning, RL) è influenzato dalla memoria di lavoro visuo-spaziale. Tuttavia, non ci sono evidenze dirette di tale relazione, soprattutto nel primo anno di vita. Il presente studio ha l’obiettivo di indagare l’effetto del carico della memoria di lavoro sulla capacità di RL visivo in bambini di tre mesi di vita, manipolando la modalità di presentazione degli item che generano la regola (simultanea vs. a scomparsa). I risultati mostrano che i bambini apprendono e generalizzano la regola solo quando gli item vengono presentati simultaneamente, ad indicazione di un legame diretto tra la memoria di lavoro visuo-spaziale e l’abilità di RL visivo
Frutti, D., Arioli, M., Bettoni, R. (2024). L’apprendimento di regole astratte da sequenze visive a 3 mesi: il ruolo della memoria di lavoro. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA(1/2024), 97-110 [10.1421/112890].
L’apprendimento di regole astratte da sequenze visive a 3 mesi: il ruolo della memoria di lavoro
Arioli, M;Bettoni, R
2024
Abstract
Recent evidence suggests that the ability to learn abstract rules from visual sequences (Rule Learning, RL) is modulated by working memory. However, there is no direct evidence of this relationship, especially during the first year of life. The present study aims to investigate the effect of working memory load on visual RL in three-month-old infants by manipulating how the rule is presented (simultaneous vs. sequential). The results show that infants learn the rule only when the items are delivered simultaneously, emphasizing the direct link between working memory and visual RL abilities.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.