Starting from an analysis of different research experiences with people belonging to minoritised or socially vulnerable groups, I intend to explore some ethical issues that have been identified in educational research with young people and adults, particularly in the use of creative methods, from the data collection stage to its dissemination. Humorous writing and its translation into comic strips, photo-voice and finally photo elicitation are the creative methods I will consider. Each research considered highlights ethical cores. First, the legitimacy and shared or unshared meanings of humouring and using it when writing about 'the other'. Second, the reflexive process of doing research. Third, the public dissemination of the results, which, while contributing relevant content, can also be important accounts of biographical experiences that are in some cases sensitive. Fourth, recognition of authorship and ownership, and issues of archiving output.

A partire dall’analisi di esperienze di ricerca condotte con persone appartenenti a gruppi minorizzati o socialmente vulnerabili, intendo esplorare alcune questioni etiche rilevate nella ricerca educativa con giovani e adultǝ, in particolare nell’utilizzo di metodi creativi, dalla fase di raccol ta dei dat i f ino al la loro disseminazione. Le metodologie considerate saranno la scrittura umoristica e la sua traduzione in comic strips, il photovoice, e per finire, la foto-elicitazione. Ognuna delle ricerche evidenzia alcuni nuclei etici, quali ad esempio la legittimità, i contenuti e i significati condivisi o meno in riferimento all’umorismo e al suo utilizzo nella rappresentazione di chi è (consideratə) ‘altrə’; così come il processo riflessivo di chi fa ricerca; l’esposizione pubblica e la diffusione di prodotti che, nel contribuire alla diffusione di contenuti rilevanti, possono essere importanti testimonianze di esperienze biografiche, in alcuni casi sensibili; il riconoscimento dell’autorialità e della proprietà intellettuale e la problematica dell’archiviazione dei prodotti.

Persico, G. (2024). Questioni etiche nella ricerca con giovani e adultǝ in educazione: spunti di riflessione dall’utilizzo di metodologie creative e visuali. LLL, 20(43), 483-499 [10.19241/lll.v20i43.771].

Questioni etiche nella ricerca con giovani e adultǝ in educazione: spunti di riflessione dall’utilizzo di metodologie creative e visuali.

Greta Persico
2024

Abstract

Starting from an analysis of different research experiences with people belonging to minoritised or socially vulnerable groups, I intend to explore some ethical issues that have been identified in educational research with young people and adults, particularly in the use of creative methods, from the data collection stage to its dissemination. Humorous writing and its translation into comic strips, photo-voice and finally photo elicitation are the creative methods I will consider. Each research considered highlights ethical cores. First, the legitimacy and shared or unshared meanings of humouring and using it when writing about 'the other'. Second, the reflexive process of doing research. Third, the public dissemination of the results, which, while contributing relevant content, can also be important accounts of biographical experiences that are in some cases sensitive. Fourth, recognition of authorship and ownership, and issues of archiving output.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
research ethics, visual and creative methods, research in education
etica della ricerca, metodi visuali e creativi, ricerca in educazione
Italian
2024
LLL
20
43
483
499
open
Persico, G. (2024). Questioni etiche nella ricerca con giovani e adultǝ in educazione: spunti di riflessione dall’utilizzo di metodologie creative e visuali. LLL, 20(43), 483-499 [10.19241/lll.v20i43.771].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Persico-2023-LLL-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 1.48 MB
Formato Adobe PDF
1.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/455887
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact