The contribution illustrates the educational and didactic experimentation conceived by Aurelia Josz in Milan, starting in 1902, to offer a qualified professional training course to girls. The article first briefly analyses some significant aspects of the debate that developed in Italy at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century on women’s education and the role of girls in the field of agriculture. It then examines the position of Aurelia Josz and the innovative elements of her experimentation, within the lively cultural and pedagogical context of the time.

Il contributo si propone di riflettere sulla sperimentazione educativa e didattica ideata da Aurelia Josz a Milano, a partire dal 1902, al fine di offrire un percorso di formazione professionale qualificato alle ragazze. L’articolo dapprima analizza sinteticamente alcuni aspetti salienti del dibattito sviluppatosi in Italia alla fine del diciannovesimo secolo e all’inizio del ventesimo in merito all’istruzione femminile e al ruolo delle ragazze nell’ambito dell’agricoltura. Esamina, poi, la posizione di Aurelia Josz e gli elementi innovativi della sua sperimentazione, all’interno del vivace contesto culturale e pedagogico del tempo.

Seveso, G. (2023). Il dibattito sull’istruzione femminile e la sperimentazione educativa di Aurelia Josz. PAIDEUTIKA(38), 131-148 [10.57609/paideutika.vi38.5503].

Il dibattito sull’istruzione femminile e la sperimentazione educativa di Aurelia Josz

Seveso, G
2023

Abstract

The contribution illustrates the educational and didactic experimentation conceived by Aurelia Josz in Milan, starting in 1902, to offer a qualified professional training course to girls. The article first briefly analyses some significant aspects of the debate that developed in Italy at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century on women’s education and the role of girls in the field of agriculture. It then examines the position of Aurelia Josz and the innovative elements of her experimentation, within the lively cultural and pedagogical context of the time.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
gender education, girl’s education in the early twentieth century, vocational training, women’s practical school of agriculture, Aurelia Josz.
Italian
2023
38
131
148
open
Seveso, G. (2023). Il dibattito sull’istruzione femminile e la sperimentazione educativa di Aurelia Josz. PAIDEUTIKA(38), 131-148 [10.57609/paideutika.vi38.5503].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Seveso-2023-Paideutika-Josz-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 924.2 kB
Formato Adobe PDF
924.2 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/455405
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact