The contribution illustrates the educational and didactic experimentation conceived by Aurelia Josz in Milan, starting in 1902, to offer a qualified professional training course to girls. The article first briefly analyses some significant aspects of the debate that developed in Italy at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century on women’s education and the role of girls in the field of agriculture. It then examines the position of Aurelia Josz and the innovative elements of her experimentation, within the lively cultural and pedagogical context of the time.
Il contributo si propone di riflettere sulla sperimentazione educativa e didattica ideata da Aurelia Josz a Milano, a partire dal 1902, al fine di offrire un percorso di formazione professionale qualificato alle ragazze. L’articolo dapprima analizza sinteticamente alcuni aspetti salienti del dibattito sviluppatosi in Italia alla fine del diciannovesimo secolo e all’inizio del ventesimo in merito all’istruzione femminile e al ruolo delle ragazze nell’ambito dell’agricoltura. Esamina, poi, la posizione di Aurelia Josz e gli elementi innovativi della sua sperimentazione, all’interno del vivace contesto culturale e pedagogico del tempo.
Seveso, G. (2023). Il dibattito sull’istruzione femminile e la sperimentazione educativa di Aurelia Josz. PAIDEUTIKA(38), 131-148 [10.57609/paideutika.vi38.5503].
Il dibattito sull’istruzione femminile e la sperimentazione educativa di Aurelia Josz
Seveso, G
2023
Abstract
The contribution illustrates the educational and didactic experimentation conceived by Aurelia Josz in Milan, starting in 1902, to offer a qualified professional training course to girls. The article first briefly analyses some significant aspects of the debate that developed in Italy at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century on women’s education and the role of girls in the field of agriculture. It then examines the position of Aurelia Josz and the innovative elements of her experimentation, within the lively cultural and pedagogical context of the time.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Seveso-2023-Paideutika-Josz-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
924.2 kB
Formato
Adobe PDF
|
924.2 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.