This paper examines the key role that archives can play and currently, in many cases, already do play, in the knowledge construction process, especially in relation to mediation and participation. Drawing a direct link between pedagogy and economics necessarily implies taking a clear cultural and civic stance. If we view archives as one of the direct sources of knowledge, giving access to the heritage they contain means extending to all the right to enjoy culture, to construct theories that are supported by the sources, and to develop personal and collective trajectories of inquiry.
Questo contributo pone attenzione alla posizione rilevante che gli archivi possono avere e attualmente, in molti casi, già hanno, nella catena di costruzione della conoscenza, in particolare dal punto di vista della mediazione e della partecipazione. Mettere in relazione diretta pedagogia ed economia impone un chiaro posizionamento culturale e civile. Se pensiamo agli archivi come a una delle fonti dirette della conoscenza, rendere accessibili i patrimoni contenuti, vuol dire permettere il diritto per tutti alla cultura, all’elaborazione di teorie suffragate dalle fonti, come pure allo sviluppo di percorsi di ricerca, personali e collettivi.
Zuccoli, F. (2023). Economia, archivi, patrimoni, partecipazione. Il valore economico della cultura. BIBLIOTECHE OGGI, XLI(6), 45-47 [10.3302/0392-8586-202306-045-1].
Economia, archivi, patrimoni, partecipazione. Il valore economico della cultura
Zuccoli, F
2023
Abstract
This paper examines the key role that archives can play and currently, in many cases, already do play, in the knowledge construction process, especially in relation to mediation and participation. Drawing a direct link between pedagogy and economics necessarily implies taking a clear cultural and civic stance. If we view archives as one of the direct sources of knowledge, giving access to the heritage they contain means extending to all the right to enjoy culture, to construct theories that are supported by the sources, and to develop personal and collective trajectories of inquiry.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zuccoli-2023-Biblioteche oggi-VoR.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: Articolo con indice rivista
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
648.59 kB
Formato
Adobe PDF
|
648.59 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.