Information and Communication Technologies (ICTs) are becoming more and more common in Italian schools, and have begun to play an important part in parent-school relationships. However, it seems important to avoid introducing them in an acritical way, naïvely following a "technophilic" vague, which by the way turns out to be aligned to the marketing interests of the companies working in that field. For this reason, a reseach has been developed in order to understand the representations in which the use ICTs in parent-school relatonship is rooted. The specific objective of this paper is to understand how the discourse concerning ICTs in the home-school patnership is articulated by its actors (teachers, students and parents)
Dato che in Italia, da qualche anno, le Tecnologie dell’informazione e della comunicazione (TIC) sono entrate, e sono sempre più presenti, nel rapporto scuola genitori, si ritiene fondamentale evitare che l’introduzione di strumenti di nuova generazione nel rapporto scuola genitori avvenga in maniera acritica, in definitiva ingenuamente “tecnofilica” e appiattita sulle logiche di marketing delle industrie di settore. Si è dunque reputato opportuno avviare una ricerca mirata a comprendere le rappresentazioni che circondano le pratiche di utilizzo delle TIC in generale, e delle TIC mobili in particolare, nel rapporto scuola genitori. Nello specifico l’obiettivo di questo lavoro è proprio quello di capire come il discorso relativo alle TIC nel rapporto scuola genitori viene articolato dai suoi protagonisti (docenti, studenti e genitori)
Pieri, M. (2008). Le Nuove tecnologie della comunicazione e dell’informazione nel rapporto scuola genitori. ISDM, 190-201.
Le Nuove tecnologie della comunicazione e dell’informazione nel rapporto scuola genitori
PIERI, MICHELLE
2008
Abstract
Information and Communication Technologies (ICTs) are becoming more and more common in Italian schools, and have begun to play an important part in parent-school relationships. However, it seems important to avoid introducing them in an acritical way, naïvely following a "technophilic" vague, which by the way turns out to be aligned to the marketing interests of the companies working in that field. For this reason, a reseach has been developed in order to understand the representations in which the use ICTs in parent-school relatonship is rooted. The specific objective of this paper is to understand how the discourse concerning ICTs in the home-school patnership is articulated by its actors (teachers, students and parents)I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.