In this paper I argue that there is a need to reconnect with the question of purpose in education, particularly in the light of a recent tendency to focus discussions about education almost exclusively on the measurement and comparison of educational outcomes. I first discuss why the question of pur-pose should always have a place in our educational discussion. I then explore some reasons why this question seems to have disappeared from the educational agenda. The central part of the paper is a proposal for addressing the question of purpose in education—the question as to what constitutes good education—in a systematic manner. I argue that the question of purpose is a composite question and that in deliberating about the purpose of education we should make a distinction between three functions of education to which I refer as qualification, socialisation and subjectification. In the final section of the paper I provide examples of how this proposal can help in asking more precise questions about the purpose and direction of educational processes and practices.

Montà, C. (2023). La buona educazione in un’epoca di misurazioni:sulla necessità di recuperarela questione dello scopo dell’educare. ENCYCLOPAIDEIA, 27(15), 9-20.

La buona educazione in un’epoca di misurazioni:sulla necessità di recuperarela questione dello scopo dell’educare

Montà, CC
2023

Abstract

In this paper I argue that there is a need to reconnect with the question of purpose in education, particularly in the light of a recent tendency to focus discussions about education almost exclusively on the measurement and comparison of educational outcomes. I first discuss why the question of pur-pose should always have a place in our educational discussion. I then explore some reasons why this question seems to have disappeared from the educational agenda. The central part of the paper is a proposal for addressing the question of purpose in education—the question as to what constitutes good education—in a systematic manner. I argue that the question of purpose is a composite question and that in deliberating about the purpose of education we should make a distinction between three functions of education to which I refer as qualification, socialisation and subjectification. In the final section of the paper I provide examples of how this proposal can help in asking more precise questions about the purpose and direction of educational processes and practices.
In questo articolo sostengo la necessità di riflettere sul tema dello scopo dell’educazione, soprattutto alla luce della recente tendenza a concentrare il dibattito quasi esclusivamente sulla misurazione e sul confronto dei risultati educativi. Innanzitutto, argomento perché il tema dello scopo dovrebbe sempre avere spazio nel nostro dibattito. Esploro poi alcune ragioni per cui questo tema sembra essere scomparso dall’agenda educativa. Al cuore dell’articolo v’è una proposta per affrontare questa questione in modo sistematico, ovvero l’interrogativo su cosa costituisca una buona educazione. Sostengo che la questione dello scopo è composita e che nel deliberare sullo scopo dell’educazione dovremmo fare una distinzione fra tre funzioni dell’educazione che chiamerò qualificazione, socializzazione e soggettivazione. In conclusione, porto all’attenzione due casi che mostrano come questa prospettiva possa supportare la formulazione di interrogativi più precisi sullo scopo e sulla direzione dei processi e delle pratiche educative
Italian
2023
Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect With the Question ofPurpose in Education
English
Biesta, GJJ
27
15
9
20
1s
https://encp.unibo.it/article/view/16834/15981
Montà, C. (2023). La buona educazione in un’epoca di misurazioni:sulla necessità di recuperarela questione dello scopo dell’educare. ENCYCLOPAIDEIA, 27(15), 9-20.
open
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Monta-2023-Encyclopaideia-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Sulla buona educazione (trad su rivista)
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 108.61 kB
Formato Adobe PDF
108.61 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/418778
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact