General and social pedagogy is at a particular stage in its development. Indeed, general and social pedagogy appears to be in crisis with respect to external recognition by institutions, society, politics and media, from the most traditional to the most recent social networks. An important question must be posed in the service of future generations of pedagogists, concerning how we can ‘translate without betraying’ the specificity and depth of general and social pedagogy, in order to be understandable and be considered beyond our scientific-disciplinary borders in the different social and institutional contexts.
La pedagogia generale e sociale si trova in una fase particolare del suo sviluppo. Nei fatti la pedagogia generale e sociale appare in crisi rispetto al riconoscimento esterno da parte delle istituzioni, della società, della politica e dei media in generale, da quelli più tradizionali ai più recenti social network. Va posto un interrogativo importante al servizio delle future generazioni di pedagogisti e pedagogiste, relativo a come poter ‘tradurre senza tradire’ la specificità e profondità della pedagogia generale e sociale per risultare comprensibili ed essere considerati ‘oltre’ i nostri confini scientifico-disciplinare nei diversi contesti sociali e istituzionali.
Riva, M. (2023). Tradurre senza tradire. Pedagogia generale e sociale al punto di svolta?. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(1), 44-50 [10.7347/spgs-01-2023-07].
Tradurre senza tradire. Pedagogia generale e sociale al punto di svolta?
Riva, MG
2023
Abstract
General and social pedagogy is at a particular stage in its development. Indeed, general and social pedagogy appears to be in crisis with respect to external recognition by institutions, society, politics and media, from the most traditional to the most recent social networks. An important question must be posed in the service of future generations of pedagogists, concerning how we can ‘translate without betraying’ the specificity and depth of general and social pedagogy, in order to be understandable and be considered beyond our scientific-disciplinary borders in the different social and institutional contexts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Riva-2023-Cultura pedagogica e scenari educativi-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
173.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
173.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.