This research aims to describe and reflect on the dimensions of a margin (limen) as a creative-active place capable of proposing a positive human relationship through artistic practice, with diversity excluded, creating original spaces for exercise and experimentation of a (new?) Citizenship. active that deviates from the hegemonic political culture, that asylum. The object of the anthropological reflection is how the artistic practice in an innovative "device" of the public mental health network of Belo Horizonte (Minas Gerais, Brazil), the Center for Coexistence (CdC) gives life to new forms of citizenship in the "state of exception "of the asylum logic. The CDCs are liminal places, active expressions of the antimanicomial struggle and of Brazilian and world psychiatric reform. In the CDC, through the artistic practice one becomes micro-politics, one builds citizenship; "Places of experimentation that can contribute to the reconsideration of the intimate relationship between conspiracy, multisensory and place making" (Minelli 2017), overcoming the crisis of presence. The CDC experience is on the sidelines of the public mental health policy of Belo Horizonte, but it is the emblem (through daily practice) of the logic of change that Basaglia and Rotelli then indicated as directions to follow to the "caminantes" who already in the mid-70s they began to move critically towards the asylum policy. The reflection after a necessary analysis of the Brazilian deinstitutionalization process (still in progress?) "Which for more than twenty years has pursued a courageous reform of the mental health system" (B. Saraceno 2014) and which through struggles, reflections and innovations "has having seen the birth and development of a compact movement for the renewal of public mental health services, involving technicians, family users and civil society "(Ib. 2014), it will focus on the daily artistic practice of the Coexistence Centers, obligatorily contextualizing it with the rest of the mental health network of the mineral capital (largely functioning according to a biomedical scheme) and in their relationship with the community by examining "the problematic relationship between reproduction and discontinuity in therapeutic and rehabilitative actions, in a phase of overcoming the psychiatric hospital. " (Minelli 2014 "). At a methodological level, an anthropology of experience will be used, and of studying with (Ingold 2013), thus participating in the process, and establishing through the presence, important intersubjective relationships through "sensory and pragmatic commitment" (Malighetti 2016, p .17), thus using the body as the main instrument of knowledge. The evocative poetic approach will be the methodological orientation of writing in order to maintain a certain assonance with the ethnographic experience. Furthermore, considering the plurality of the places involved, the research will be carried out in a “spatially discontinuous field” (Marcus, 1995), following the practices incorporated in and by the actors, mapping their path in a landscape that changes every moment.

Questa ricerca vuole descrivere e riflettere sulle dimensioni di un margine (limen) come luogo creativo-attivo capace di proporre una relazione umana positiva attraverso la pratica artistica, con la diversità esclusa, creando originali spazi di esercizio e sperimentazione di una (nuova?) cittadinanza attiva che si discosti dalla cultura politica egemonica, quella manicomiale. L’oggetto della riflessione antropologica è come la pratica artistica in un “dispositivo” innovativo della rete pubblica di Salute mentale di Belo Horizonte (Minas Gerais, Brasile), il Centro di Convivenza (CdC) dia vita a nuove forme di cittadinanza nello “stato d’eccezione” della logica manicomiale. I CDC sono luoghi liminari espressioni attive della lotta antimanicomiale e della riforma psichiatrica brasiliana e mondiale. Nei CDC, attraverso la pratica artistica si fa micropolitica, si costruisce cittadinanza; “luoghi di sperimentazione che possono contribuire alla riconsiderazione della relazione intima tra cosrporeità, multisensorialità e place making” (Minelli 2017), superando la crisi della presenza. L’esperienza dei CDC è al margine della politica pubblica di Salute Mentale di Belo Horizonte, ma è l’emblema (attraverso la prassi quotidiana) della logica del cambiamento che Basaglia prima e Rotelli poi hanno indicato come direzioni da seguire ai “caminantes” che già dalla metà degli anni 70 iniziavano a muoversi criticamente nei confronti della politica manicomiale. La riflessione dopo una necessaria analisi del processo di deistituzionalizzazione brasiliano (ancora in atto?) “che da più di un ventennio persegue una coraggiosa riforma del sistema di salute mentale” (B. Saraceno 2014) e che attraverso lotte, riflessioni ed innovazioni “ha visto nascere e svilupparsi un compatto movimento per il rinnovamento dei servizi pubblici di salute mentale, che coinvolge tecnici, familiari utenti e società civile” (Ib. 2014) , si concentrerà sulla prassi artistica-quotidiana dei Centri di Convivenza contestualizzandola obbligatoriamente con il resto della rete della salute mentale della capitale minerense (per gran parte funzionante secondo uno schema biomedico) e nel loro rapporto con la comunità esaminando “il rapporto problematico tra riproduzione e discontinuità nelle azioni terapeutiche e riabilitative, in una fase di superamento dell’ospedale psichiatrico.” (Minelli 2014”). A livello metodologico si utilizzerà un’antropologia dell’esperienza, e dello studiare con (Ingold 2013), quindi partecipando al processo, e instaurando attraverso la presenza, delle relazioni intersoggettive importanti attraverso “l’impegno sensoriale e pragmatico”(Malighetti 2016, p.17), utilizzando quindi il corpo come strumento principe di conoscenza. L'approccio poetico evocativo sarà l'orientamento metodologico dello scrivere al fine di mantenere una certa assonanza col vissuto etnografico. Inoltre considerando la pluralità dei luoghi interessati la ricerca verrà attuata in un “campo spazialmente discontinuo” (Marcus, 1995), seguendo le prassi incorporate negli e dagli attori cartografandone il percorso in un paesaggio che cambia ogni momento.

(2023). Poetas doidos. Pratiche artistiche, forme di cittadinanza e lotta antimanicomiale: il centro di convivenza Arthur Bispo do Rosário e la rete di salute mentale di Belo Horizonte. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).

Poetas doidos. Pratiche artistiche, forme di cittadinanza e lotta antimanicomiale: il centro di convivenza Arthur Bispo do Rosário e la rete di salute mentale di Belo Horizonte

FONTANA, STEFANO
2023

Abstract

This research aims to describe and reflect on the dimensions of a margin (limen) as a creative-active place capable of proposing a positive human relationship through artistic practice, with diversity excluded, creating original spaces for exercise and experimentation of a (new?) Citizenship. active that deviates from the hegemonic political culture, that asylum. The object of the anthropological reflection is how the artistic practice in an innovative "device" of the public mental health network of Belo Horizonte (Minas Gerais, Brazil), the Center for Coexistence (CdC) gives life to new forms of citizenship in the "state of exception "of the asylum logic. The CDCs are liminal places, active expressions of the antimanicomial struggle and of Brazilian and world psychiatric reform. In the CDC, through the artistic practice one becomes micro-politics, one builds citizenship; "Places of experimentation that can contribute to the reconsideration of the intimate relationship between conspiracy, multisensory and place making" (Minelli 2017), overcoming the crisis of presence. The CDC experience is on the sidelines of the public mental health policy of Belo Horizonte, but it is the emblem (through daily practice) of the logic of change that Basaglia and Rotelli then indicated as directions to follow to the "caminantes" who already in the mid-70s they began to move critically towards the asylum policy. The reflection after a necessary analysis of the Brazilian deinstitutionalization process (still in progress?) "Which for more than twenty years has pursued a courageous reform of the mental health system" (B. Saraceno 2014) and which through struggles, reflections and innovations "has having seen the birth and development of a compact movement for the renewal of public mental health services, involving technicians, family users and civil society "(Ib. 2014), it will focus on the daily artistic practice of the Coexistence Centers, obligatorily contextualizing it with the rest of the mental health network of the mineral capital (largely functioning according to a biomedical scheme) and in their relationship with the community by examining "the problematic relationship between reproduction and discontinuity in therapeutic and rehabilitative actions, in a phase of overcoming the psychiatric hospital. " (Minelli 2014 "). At a methodological level, an anthropology of experience will be used, and of studying with (Ingold 2013), thus participating in the process, and establishing through the presence, important intersubjective relationships through "sensory and pragmatic commitment" (Malighetti 2016, p .17), thus using the body as the main instrument of knowledge. The evocative poetic approach will be the methodological orientation of writing in order to maintain a certain assonance with the ethnographic experience. Furthermore, considering the plurality of the places involved, the research will be carried out in a “spatially discontinuous field” (Marcus, 1995), following the practices incorporated in and by the actors, mapping their path in a landscape that changes every moment.
MALIGHETTI, ROBERTO
REINHEMER, PATRICIA
cittadinanza; arte; follia; convivenza; margine
citizenship; art; madness; coexistence; margin
M-DEA/01 - DISCIPLINE DEMOETNOANTROPOLOGICHE
Portuguese
13-feb-2023
ANTROPOLOGIA CULTURALE E SOCIALE
33
2020/2021
FEDERAL UNIVERSITY OF RIO DE JANEIRO - UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO
open
(2023). Poetas doidos. Pratiche artistiche, forme di cittadinanza e lotta antimanicomiale: il centro di convivenza Arthur Bispo do Rosário e la rete di salute mentale di Belo Horizonte. (Tesi di dottorato, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 2023).
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Descrizione: Tesi di Fontana Stefano - N. Matric.835500
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/403718
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